Skip to main content

BYDC - BAB 8


Selepas makan malam, aku duduk bersantai menonton televisyen bersama-sama Intan. Namun, aku tidak dapat menumpukan sepenuh perhatian pada rancangan yang tersiar di kaca tv. Fikiranku masih memikirkan tentang kehadiran bos tempat kerjaku, Encik Hakimi dan juga bekas kekasihku yang lama menghilang. Seakan-akan mereka berdua mempunyai perkaitan, mempunyai pertalian. Pening kepalaku memikirkannya. Tapi perlukah aku memikirkan semua ini. Kenapa aku masih lagi terkenangkan Jojo. Bukankah lelaki itu pergi meninggalkanku begitu sahaja tanpa khabar berita langsung. Kini, aku mempunyai Hisyam di hatiku. Aku perlu menumpukan sepenuh perhatian kepadanya. Jojo merupakan kenangan lamaku. Kini, Hisyam adalah masa hadapanku.
“Jennaaaaa........” jerit Intan betul-betul disebelah telingaku membuatkan aku terperanjat besar sehinggakan aku terjatuh dari sofa yang aku duduk. Intan apalagi ketawa terbahak-bahaklah melihatkan aku sudah terduduk di atas carpert yang baru kami beli dari Mat Bangla hari tu. Nasib baiklah kapert ni lembut, gebu. Taklah sakit sangat punggung aku ni. Kalau aku terduduk atas lantai tanpa alas tadi,tak pasal-pasal jatuh peranakan aku ni. Senak tu.
Bertuah punya kawan. Terperanjat giler aku dibuatnya. Dah diterjahnya aku seronok pulak dia gelakkan aku. Sampai meleleh-leleh air mata pulak tu. Hampeh punya member. Ni kata sahabat sejati dunia akhirat. Memang nak kena budak ni.. siap kau Intan. Aku apalagi terus capai kusyen comel berbentuk  hati dan membaling tepat ke arah wajah Intan.
Pap...kusyen tepat mengenai muka Intan. “Hahahaha..kan dah kena sedas...padan muka.” Gelak aku jahat dalam hati.
“Jenna...apa ni...habis dah berterabur twisties Intan.” Bebel Intan sambil memuncungkan mulut itiknya itu. Tangannya ligat mengutip kembali twisties yang bertaburan tadi.
“Tu lah..Suka sangat sergah Jenna tau. Tak boleh ke panggil orang elok-elok. Sakit tau punggung ni. Pastu seronok ye gelakkan orang. Kan dah kena...Hahaha..” kataku menjegilkan biji mata sambil tanganku ligat membantu Intan mengutip twisties tadi. Kena kutip cepat keropok-keropok ni. Karang dibiarkan memang tak terkutiplah. Masing-masing malas. Alih-alih esok dah penuh semut hurung.
“Eh..eh..bukan Intan suka-suka sergah Jenna tadi tau. Intan dah panggil elok-elok tau. Tapi Jenna wat dek jer..jauh betul mengelamun tadi. Dah pergi planet manalah tadi.” Bebel Intan mempertahankan dirinya.
“Jauh betul Jenna mengelamun tadi. Jenna fikir apa ni sampai Intan panggil tak dengar. Jenna ada apa-apa problem ker?? Cer cite..cer citer...” kata Intan sambil menggoyangkan tangannya ala-ala gaya Usop Wilcha dalam movie Hantu Kak Limah Balik Rumah tu. Tergelak besar aku melihat reaksi Intan tu. Comellah pulak.
“Eh..eh..Jenna ni. Gelaklah pulak dia. Tadi mengelamun. Senyap. Sampai berkerut-kerut dahi tu. Sekarang boleh pulak gelak-gelak. Betullah Jenna ni dah tak betul. Hahaha....story lah cepat apa yang membuatkan Jenna berkerut-kerut tu. Tak elok tau selalu berkerut ni. Nanti cepat tua.” Kata Intan lagi cuba memujukku bercerita.
Aku hanya tersenyum memandang sahabat baikku ini. Intan memang sahabat baik aku. Kalau tak ada dia tak tahulah macam mana aku nak teruskan hidup ni. Dia tahu aje bila aku susah hati, ada masalah.Intan seakan-akan dapat meneka apa masalah yang aku hadapi.
“Tak ada apa-apalah Intan. Jenna fikirkan pasal kerja ni je ha. Stress kat opis tu. Banyak kerjalah akhir-akhir ni. Lepas ni Jenna banyak pergi site. Dengan bos pulak tu. Lagi lah tensen. Tak boleh main-mainlah. Alorh..” kata ku sambil memuncungkan bibirku sekaligus membuatkan Intan menggelengkan kepalanya.
“La, itu je ker..biasalah Jenna. Dah tanggungjawab kita. Wah, pasni Jenna banyak pergi site ea. Dengan Encik Hakimilah kan?? Wow...bestnya Jenna. Kalau Intan tiap-tiap hari kena pergi site pun takpe. Ish, nak tukar kerjalah. Nak kerja kat tempat kerja Jennalah .” Berangan Intan sambil memeluk erat teddy bear pemberian Razlan.
Kesitu pulak minah ni. Tapi bila terkenangkan kembali aku akan selalu bersama Encik Hakimi ke site aku rasa takut. Rasa tak selesa. Ish..aku kena professional. Soal peribadi letak ketepi dulu. Sebenarnya, banyak lagi benda yang aku sembunyikan pada Intan. Aku tidak bersedia lagi hendak berkongsi rahsiaku padanya. Bagiku Jojo merupakan kenangan ku. Biarlah aku seorang yang tahu. Bercerita pasal Hisyam, dia kini berada di Ipoh. Menguruskan projek terbaru di sana. Aku baru je menelefon dia dua hari yang lepas. Teringat kembali saat aku menelefonnya hari tu. Sampai aku jatuh katil dibuatnya. Tak sabar nak jumpa Hisyam minggu ni. Nak dating-dating dengan dia..Gatal....
************
“Assalamualaikum sayang...buat apa tu?? Dah makan dah??” tanya Hisyam romantis membuatkan rinduku padanya terubat. Hisyam ni bukan setakat senyuman dan lesung pipitnya menarik hati aku, suara dia pun boleh buat aku tak lena tidur malam.
“Waalaikumussalam...tak buat apa-apa pun. Dalam bilik ni ha, tengah baca novel. Jenna dah makan dah tadi. Hisyam dah makan ke ni?? ” tanyaku pulak.
“Hisyam baru lepas makan tadi dengan kawan-kawan site. Ni ada dalam bilik. Rehat-rehat. Tak menang tangan kat site tadi. Ada je benda nak kena handle. Tapi dapat dengar suara Jenna ni hilang semua rasa penat, letih Hisyam tau. Hisyam rindu Jenna tau. Tak sabar nak balik KL, nak jumpa Jenna. I miss U so much, honey.” Bisik Hisyam gemersik. Dapat kurasakan bisikannya menusuk ke telingaku dan terus ke hatiku. Aku rasa terbuai-buai seketika. Dah berada diawan-awangan dah ni. Lebih teruk lagi, aku dah senyum-senyum kambing kat bilik ni. Dan tiba-tiba.......
Bukkk....
“Aduh..sakitnya...” aduhku dalam hati sambil menggosok-gosok punggungku yang sudah terasa sengal-sengal. Alamak, boleh pulak aku jatuh katil. Dah macam nangka busuk dah. Ni penangan ayat-ayat bermadu Hisyamlah ni.
Honey...r U okey..? Jenna buat apa tu? Apa yang jatuk berdebuk tu? Kuat betul bunyinya tu.” tanya Hisyam lagi.
“Tak ada apa-apa Hisyam. Buku-buku ni ha jatuh tadi. Hehehe.” kataku membalas pertanyaan Hisyam tadi.
Malu besar aku kalau Hisyam tahu aku jatuh katil disebabkan aku terbuai dengan kata-kata cinta dia tadi. Nasib baik Hisyam tak nampak. Kami berdua bersembang di telefon selama lebih kurang dua jam. Akhirnya, aku menamatkan panggilan apabila aku mendengar dengkuran halus Hisyam di corong telefon. Kesian Hisyam. Dahlah penat dekat site, malamnya aku ajak dia berbual pulak. Hehehehe...
*********************************************************************

Comments

Popular posts from this blog

Hajat - Haida (Lirik)

Hajat - Hajat Bisakah kau tempuh ranjau ini Yang pastinya jurang menghalang Sanggupkah engkau Susah payah bersamaku Janganlah pula nanti Kau menyesali Setelah melalui Ku sekadar mawar di jalanan Tak bererti duri yang dipandang Rupa adalah diangankan setiap insan Betapa jauh jarak kita berdua Janggal digandingkan Pernahkah kau fikir satu masa nanti  Sayangku apa kan terjadi Pasti gelora yang akan melanda Kita berdua akan karam Ohh kasihh...... Sungguhku mengerti Tulus benar oh kasihmu tak kusangsikan Seputih hatiku itulah kasihmu dari dulu dan kini Ohh sayangku..... Lupakanlah semua hajat untuk memiliki diriku ini Tak sanggup rasanya dirimu dicerca  Maka retak kasih saudara Kita saling kasihi Jadikanlah itu memori Sayangku moga engkau tahu Tidak semua cinta bersatu

Bukit Sapu Tangan & Tasik Cermin

Tarikh : 16 September 2020 Tempat : Bukit Sapu Tangan ❤ Tasik Cermin Starting Point : Alam Budiman Trail Tempoh Pendakian : 4 jam 35 minit turun dan naik  Total Jarak Pendakian : 13KM Tahap Kesukaran : Easy to Moderate Log perjalanan  Baru aku tahu yang area aku duduk sekarang ni rupa-rupanya ada 1 trail hiking yang kian dikenali dan menjadi pilihan hikers untuk melakukan aktiviti hiking mereka. Tak ku sangka, kawasan hutan tepi rumah aku ini merupakan satu kawasan hutan simpan. Patutlah kadang-kadang hari minggu penuh kereta bersusun tepi jalan sampaikan sekarang dah tak dibenarkan park disitu lagi since telah menganggu pengguna jalan raya yang lain. Kawasan hiking yang aku maksudkan ialah Setia Alam Community Trail . Dekat je dengan rumah aku. Keluar je kawasan apartment, lepas Petron amik simpang ke kiri jalan besar. 1st simpang tiga masuk kiri. Haaa..situ lah starting point nak ke Bukit Sapu Tangan & Tasik Cermin. Actually, lame sangat teringin nak ke sini. Namun tak ada sape y

Bila Meter Air Menderu Laju

Huhuhuhu...Sedihnya hati..sakitnya hati...kecewanya hati...segala jenis rase ade kala ini tatkala mengenangkan jumlah bil air Tentoobie bulan lepas...Mengucap panjang Cik CT dibuatnya bila melihatkan total amount yang perlu kami bayar nanti. Tak dapat nak dinafi lagi..dan tak dapat nak dipertikaikan lagi. Ternyata benar yang jumlah bil air bulan lepas melangkau ke tiga angka. RM215..RM215 (meh Cik CT 'bold'kan) uollss kami perlu bayar jumlah penggunaan air yang keluar padahal dalam erti kata yang sebenar-benarnya kami bertujuh takder lah guna air sampai melambung ke jumlah itu. Nampak macam kami tengah buat kenduri kawen besar-besaran atau ada kolam renang je sampai bil air melambung macam tu sekali. Actually every month, bil air Tentoobie lebih kurang dalam RM60 hingga ke RM70 jer. Paling banyak pun RM95. Benar-benar menguji tahap kesabaran seluruh warga Tentoobie khususnya Cik CT ni ha sebagai ketua rumah...Tak tenteram jiwa dibuatnya. Emosi Cik CT dan kawan-kawan