Skip to main content

Review: PASKAL (03 Oktober 2018)

Filem: Paskal The Movie

Rate: 10/10

Cinema: Premium X-One City




Banyak komen-komen dan review-review positif mengenai filem yang bercorakkan ketenteraan ini. Filem yang membarisi ramai pelakon-pelakon lelaki Malaysia diantaranya, Hairul Azreen sebagai peneraju utama, disamping Amar Alfian, Hafizul Kamal, Gambit Saifullah, Taufik Hanafi dan ramai lagi. Pada dasarnya, aku tak lah teringin sangat nak tengok filem ni sebenarnya. Sebab apa? Sebab ada Hairul Azreen. Hahaha. Aku tak tahu lah kenapa. Maybe sebab die poyo anak beranak kot. Tapi Yusuf aku adore. Hahaha...Tapi bila dipikirkan balik, awat lah aku tak suka die ek? awat aku annoying dengan dia ek? Bukan dorang sekeluarga ada buat salah kat aku. Betul tak??

So, aku abaikan semua perasaan annoyed aku kat dia tu, then pada tarikh 03 Oktober 2018 aku beserta budak-budak opis yang lain kitorang berjemaah menonton wayang filem ini di Premium-X, One City. Kitorang beli tiket pukul 9.30 malam. Malam tu cinema memang agak dah penuh. Mungkin sebab filem ni baru saje ditayangkan pada 27 September yang lepas. Berdasarkan pada trailer, filem ni memang gempak, memang lain dari filem yang sedia ada.

Cuba korang listkan nama-nam filem Malaysia yang bercorak ketenteraan??

1) Bukit Kepong
2) Leftenan Adnan
3) Embun
4) Sarjan Hassan
5) Qhaliq
.
.
.
.
Hurmmm...ape lagi ekk??? Hahaha..aku tak tahu lagi dah. Tu je yang aku tahu.

Okey, ape yang menariknya dengan filem Paskal ni...Filem yang mengetengahkan kehidupan anggota PASKAL yang lebih dikenali sebagai Pasukan Khas Laut, merupakan salah satu pasukan elit milik Tentera Laut Di Raja Malaysia. Cover sume, laut, udara & air. Daripada filem ni lah, aku kenal dan tahu apa itu PASKAL. Selama ni hanya tahu tentera darat, Navy, polis dan tentera udara jer. Tapi rupa-rupanya dalam badan beruniform ni ada pasukan khas yang tersendiri. Oh ya, aku tahu UTK jer. Unit Tindakan Khas. Hahaha...

Filem ni aku boleh bagi 5 bintang. Semua pelakon membawakan watak mereka dengan baik. Hairul Azreen sebagai Leftenan Komander Arman Rahmat seorang anggota Pasukan Khas Laut yang berada di dalam dilema dan persimpangan sama ada untuk memilih untuk terus mempertahankan negara atau mendengar cakap ibunya yang tidak merestui dia menyertai Paskal kerana ayahnya juga terkorban semasa menjalankan tugasnya. 

Misi di dalam filem ini diinspirasikan dari kisah sebenar, di mana di dalam filem ini kita disajikan dengan dua misi Paskal yang pernah mereka jalankan dahulu. Misi merampas kembali kapal dagang MV Bunga Laurel yang dirampas daripada lanun Somalia di Teluk Aden dan juga misi pengaman di Angola.

Actually, aku tak meletakkan expectation yang tinggi dengan filem ini. Namun aku dan rakan-rakan berpuas hati dengan apa yang disajikan. Kitorang tepuk tangan kot. Rasa kagum dan bangga dengan pasukan keselamatan negara menebal dalam diri masing-masing. Mereka sanggup meninggalkan isteri dan anak-anak di rumah demi menjalankan tugas melindungi negara. Bagi aku yang merupakan anak kepada seorang bekas tentera aku sangat berbangga punya ayah seorang tentera. Boleh dikatakan, bila jer keluar dari pawagam tu masing-masing nak start cari suami beruniform. Hahaha. Mengada tau. Tapi sanggup ke kene tinggal lama-lama??? Hahaha... Mak aku okey jer!!! 

Dalam filem ni aku cukup impress dengan aset-aset negara yang ditunjukkan macam pesawat, heli, kapal selam dan senjata-senjata yang digunakan. Kagum seyhhh!! Scene yang ada dalam filem ni pun menarik, Scene dorang training komando, scene jalankan misi, scene menembak, scene berlawan antara watak Jeb dan Arman. Tapi yang bikin spoil nye, watak mak si Arman tu, awak makcik tu cakap kaku semacam ekk...Hahaha...Rasa pelik pulak. Oh ya, scene masa misi menyelamatkan kapal dagang, misi kat Angola, misi nak selamatkan semua pekerja-pekerja pelantar minyak yang didalangi Jeb pun best. Menarik seyh!!

Kalau korang nak tahu lagi, tengok lah sendiri. Seriously tak rugi. Hairul pun berjaya membawakan watak Arman tu. Pendek kata semua pelakon lah. Tak silap aku, kutipan dah jejak 20 juta uolsss...Untong lah..bonus seyhh..Hahaha...Aku pun plan nak tengok lagi, tapi tak ade sape nak teman. Hahaha..Aku suruh mak aku langgan filem ni kat Astro First nanti. Tengoklah sampai lebam.

So, gaiss..tengok tau!!!






Comments

Popular posts from this blog

Hajat - Haida (Lirik)

Hajat - Hajat Bisakah kau tempuh ranjau ini Yang pastinya jurang menghalang Sanggupkah engkau Susah payah bersamaku Janganlah pula nanti Kau menyesali Setelah melalui Ku sekadar mawar di jalanan Tak bererti duri yang dipandang Rupa adalah diangankan setiap insan Betapa jauh jarak kita berdua Janggal digandingkan Pernahkah kau fikir satu masa nanti  Sayangku apa kan terjadi Pasti gelora yang akan melanda Kita berdua akan karam Ohh kasihh...... Sungguhku mengerti Tulus benar oh kasihmu tak kusangsikan Seputih hatiku itulah kasihmu dari dulu dan kini Ohh sayangku..... Lupakanlah semua hajat untuk memiliki diriku ini Tak sanggup rasanya dirimu dicerca  Maka retak kasih saudara Kita saling kasihi Jadikanlah itu memori Sayangku moga engkau tahu Tidak semua cinta bersatu

Bukit Sapu Tangan & Tasik Cermin

Tarikh : 16 September 2020 Tempat : Bukit Sapu Tangan ❤ Tasik Cermin Starting Point : Alam Budiman Trail Tempoh Pendakian : 4 jam 35 minit turun dan naik  Total Jarak Pendakian : 13KM Tahap Kesukaran : Easy to Moderate Log perjalanan  Baru aku tahu yang area aku duduk sekarang ni rupa-rupanya ada 1 trail hiking yang kian dikenali dan menjadi pilihan hikers untuk melakukan aktiviti hiking mereka. Tak ku sangka, kawasan hutan tepi rumah aku ini merupakan satu kawasan hutan simpan. Patutlah kadang-kadang hari minggu penuh kereta bersusun tepi jalan sampaikan sekarang dah tak dibenarkan park disitu lagi since telah menganggu pengguna jalan raya yang lain. Kawasan hiking yang aku maksudkan ialah Setia Alam Community Trail . Dekat je dengan rumah aku. Keluar je kawasan apartment, lepas Petron amik simpang ke kiri jalan besar. 1st simpang tiga masuk kiri. Haaa..situ lah starting point nak ke Bukit Sapu Tangan & Tasik Cermin. Actually, lame sangat teringin nak ke sini. Namun tak ada sape y

Bila Meter Air Menderu Laju

Huhuhuhu...Sedihnya hati..sakitnya hati...kecewanya hati...segala jenis rase ade kala ini tatkala mengenangkan jumlah bil air Tentoobie bulan lepas...Mengucap panjang Cik CT dibuatnya bila melihatkan total amount yang perlu kami bayar nanti. Tak dapat nak dinafi lagi..dan tak dapat nak dipertikaikan lagi. Ternyata benar yang jumlah bil air bulan lepas melangkau ke tiga angka. RM215..RM215 (meh Cik CT 'bold'kan) uollss kami perlu bayar jumlah penggunaan air yang keluar padahal dalam erti kata yang sebenar-benarnya kami bertujuh takder lah guna air sampai melambung ke jumlah itu. Nampak macam kami tengah buat kenduri kawen besar-besaran atau ada kolam renang je sampai bil air melambung macam tu sekali. Actually every month, bil air Tentoobie lebih kurang dalam RM60 hingga ke RM70 jer. Paling banyak pun RM95. Benar-benar menguji tahap kesabaran seluruh warga Tentoobie khususnya Cik CT ni ha sebagai ketua rumah...Tak tenteram jiwa dibuatnya. Emosi Cik CT dan kawan-kawan