Skip to main content

Bukit Kutu 1.0 with Gunung Hub

This is 3rd times aku join xtvt hiking under Gunung Hub. 1st time aku join trip Silipat 9.0, memang terbaik giler servicenye. Ko bayar mahal haruslah kau dilayan bagaikan maharani. Gitewww!!!

Ohh, entri untuk trip Silipat x hupdate2 lagi ekk. Hahaha.

2nd trip with Gunung Hub ialah ekspedisi Chemerong, Berembun, Lansir @ nama glamornye CBL. Percutian 3H2M trip ni benar2 memberikan aku pengalaman yang sangat luar biasa. Hohoho.

Entri untuk trip ni pun tak hupdate2 lagi. Hahahaha.

Itsokay, disebabkan aku tengah free waktu lunch ni (Cik CT kene pose makan lunch 4 hari since die kene cover duit terbeli Nasi Lemak McD with Ayam Spicy semalam..hahaha), so aku update lah dulu entri Bukit Kutu bersama Guung Hub yang berlangsung pada 04 Ogos 2019 yang lalu.

View Batu Tedung....

Laluan trek

Lepak-lepak lu pekene teh o

One of tinggalan British..Chimney...

View from atas bukit nak tuju ke puncak batu

Cik CT ke Bukit Kutu

Tiba jua ke sini ye buat kali ketiganya.

This is the 1st time Gunung Hub anjurkan ekspedisi mendaki Bukit Kutu. So aku panggil Bukit Kutu 1.0 with Gunung Hub. But, untuk personal ini kali ke-3 aku hike Bukit Kutu ni. By the way  trek masih lagi sehazabedah seperti kali terakhir aku pergi 3 tahun yang lepas. Mungkinlah terdapat sedikit perubahan yang aku sendiri pun tak perasan. Kihkih. Bukit yang sepatutnye dikategorikan sebagai sebuah gunung patutlah ditukar namanya kepada Gunung Kutu disebabkan tahap kesukaran dan ketinggiannya jugak menyamai dengan sebuah gunung ye kawan2.

Secara ringkasnya, Bukit Kutu yang berketinggian 1053 meter / 3456 kaki yang merupakan sebuah pusat peranginan untuk golongan bangsawan British sebelum di musnahkan oleh bom tentera Jepun suatu ketika dahulu. Terdapat beberapa tinggalan lama yang ditinggalkan antaranya Chimney (serombong asap), tangga, perigi dan tidak jauh dari kawasan Chimney lebih kurang 10 minit perjalanan, kita akan menemui sebuah tinggalan banglo lama di situ.

Untuk trip kali ini, aku berjaya jejakkan kaki di banglo lama ini. Ohhh, begitu rupanya banglo tersebut.

Berbalik semula kepada trip Bukit Kutu 1.0 with Gunung Hub, line up yg seramai 52 orang berjaya juga menyelesaikan misi mereka menawan puncak Bukit Kutu. Cuma tu lah, target sebenar trip ini untuk sunrise attack tidak berjaya bila mana 2 dari 4 group sesat di permulaan perjalanan mereka. Termasuk lah group aku. Hahaha. Memang idokler kami nak kejar sunrise. Dengan pace yang macam ape ntah. Hahaha.

By the way, kami dibahagikan kepada 4 group disebabkan ramai sangat line up. Satu group lebih kurang dalam 9 hingga ke 11 orang. Aku awal2 dah choose group terakhir bersama sweeper since aku rasa stamina aku pada hari itu ke laut paling dalam. Setelah hampir setiap hujung minggu waktu aku dipenuhkam dengan pelbagai aktiviti, aku rasa agak barai untuk meneruskan trip ini. Mujur jugak ada Afiq, Lydia dan Adda yang beri aku kata semangat untuk aku teruskan jua misi ini. Dah bayar kot. Hehehe....by the way, Bukit Kutu now dah kene apply permit tau. Urusan permit, polis semua Gunung Hub yang handle. Kau cuma perlu bayar RM25 sahaja.

Oh ya, mengenai sesat tu ye. Bagi mereka yang pernah hike Bukit Kutu sebelum ini, pasti akan ingat yang kita akan menyeberangi 3 buah sungai sebelum sampai ke starting point kan? Yeszzaa, kami berjaya mengharunginya tetapi tak jumpa2 starting point. Hahaha. Aku yang kali terakhir pergi 3 tahun lepas tentu saja lah tak ingat jalan dah. Lame jugak lah kitorang sesat..lebih kurang 2 jam. Itu pasal lah kami gagal kejar sunrise attack. Takpe lah, mayb memang x de rezeki kami hari itu.

Bagi group 1 dan group 3 serasanya mereka berjaya mengejar sunrise. Depa memang padu2. Berdesup ke depan meninggalkan yang belakang ini.

Untuk group aku, group 4...kitorang sampai dalam lebih kurang pukul 8.30 pagi mcm tu. Perjalanan start pukul 4 pagi tapi kau sampai pukul 8.30 pagi. Fuhh, lebih kurang 5 jam kau mendaki. Hahaha. Kami tak berapa nak padu. Group 4 ialah group cikgu cikgi, makanya banyak borak2 gossip2 lah. Hahaha. Tapi depa ni boleh tahan padu jugaklah untuk group sweeper ni. Laju berdesup hakak2 ni semua. Hahahaha.

Sweeper kami, abg zubir dan abg hassan memang terbaik. Layan je kerenah yang belakang2 ni. Sabar jer. Kaki krem, lutut sakit, penat, benti nak minum air, dorang layankan ajer. Walaupun aku tahu depa berdua ni jenis padu orangnya. Kalau diberi berjalan dihadapan pasti dah sampai ke puncak awal. 🤭 Tapi demi kami, ditahan hasrat itu. Hohoho.

Aku malas nak cerita panjang. Bagi pendapat aku sendiri lah, kalau kawan2 nak daki Bukit Kutu ni kaji, buat research dulu pasal bukit ni sebelum naik. Jangan main terjah je tanpa tahu trek dia camne. Disebabkan dengar namanya Bukit Kutu, kawan2 assume yang ianya semudah Bukit Broga. Tidak ya kawan2 ku semua. Korang pasti akan rasa menyesal selepas itu. 🤣🤣

Ini kali ke tiga aku naik, so mayb akan ade kali ke 4 untuk aku naik lagi bukit ini. Di harapkan untuk kali ke-4 aku tidak akan sesat lagi, aku berjaya mengejar sunrise dan aku sangat2 fit waktu itu. Hahahahaha...

So, layan je lah gambo2 yang sempat dirakam....

Tak dan nak sunrise attack kan?? So, kita attack lah sunrise pic line up lain..Hahaha

We dit it...selamat naik dan turun kesemuanya..

Crew2 hebat di sepanjang trip

Geng cikgu cikgi #gengpewai

#gengpewai

Group 4 #gengpewai #gengcikgucikgi

Acah-acah cover majalah di banglo lama

Group photo group 2

Sunrise view @ bukit kutu

Group photo group 1 #gengcucukguide

Bergambo lagi rupenye teman kat sini yeopp...

Sessi warming up walaupun lepas tu warmup lagi 2 jam sebab sesat...hahaha

Dengar betul2 breifing tu..

Hati-hati Cik Salmah

Go Adda Go...

With ohsem our sweeper, abang zubir & abang hassan

Group photo group 3 #gengberdesup #pejamkejapterushilangdah

Group photo group 2 #gengsesatberjemaah

Bukit Kutu with Gunung Hub 1.0

View puncak tertinggi Bukit Kutu from drone abang hassan.

Acah-acah cover majalah remaja gitewww...

Gambar2 semua ihsan dari rakan2 line up from Group Whatsapp Bukit Kutu 4 Ogos 2019.
Thanks korang...Muahhhh...🥰🥰

Popular posts from this blog

Hajat - Haida (Lirik)

Hajat - Hajat Bisakah kau tempuh ranjau ini Yang pastinya jurang menghalang Sanggupkah engkau Susah payah bersamaku Janganlah pula nanti Kau menyesali Setelah melalui Ku sekadar mawar di jalanan Tak bererti duri yang dipandang Rupa adalah diangankan setiap insan Betapa jauh jarak kita berdua Janggal digandingkan Pernahkah kau fikir satu masa nanti  Sayangku apa kan terjadi Pasti gelora yang akan melanda Kita berdua akan karam Ohh kasihh...... Sungguhku mengerti Tulus benar oh kasihmu tak kusangsikan Seputih hatiku itulah kasihmu dari dulu dan kini Ohh sayangku..... Lupakanlah semua hajat untuk memiliki diriku ini Tak sanggup rasanya dirimu dicerca  Maka retak kasih saudara Kita saling kasihi Jadikanlah itu memori Sayangku moga engkau tahu Tidak semua cinta bersatu

Bukit Sapu Tangan & Tasik Cermin

Tarikh : 16 September 2020 Tempat : Bukit Sapu Tangan ❤ Tasik Cermin Starting Point : Alam Budiman Trail Tempoh Pendakian : 4 jam 35 minit turun dan naik  Total Jarak Pendakian : 13KM Tahap Kesukaran : Easy to Moderate Log perjalanan  Baru aku tahu yang area aku duduk sekarang ni rupa-rupanya ada 1 trail hiking yang kian dikenali dan menjadi pilihan hikers untuk melakukan aktiviti hiking mereka. Tak ku sangka, kawasan hutan tepi rumah aku ini merupakan satu kawasan hutan simpan. Patutlah kadang-kadang hari minggu penuh kereta bersusun tepi jalan sampaikan sekarang dah tak dibenarkan park disitu lagi since telah menganggu pengguna jalan raya yang lain. Kawasan hiking yang aku maksudkan ialah Setia Alam Community Trail . Dekat je dengan rumah aku. Keluar je kawasan apartment, lepas Petron amik simpang ke kiri jalan besar. 1st simpang tiga masuk kiri. Haaa..situ lah starting point nak ke Bukit Sapu Tangan & Tasik Cermin. Actually, lame sangat teringin nak ke sini. Namun tak ada sape y

Bila Meter Air Menderu Laju

Huhuhuhu...Sedihnya hati..sakitnya hati...kecewanya hati...segala jenis rase ade kala ini tatkala mengenangkan jumlah bil air Tentoobie bulan lepas...Mengucap panjang Cik CT dibuatnya bila melihatkan total amount yang perlu kami bayar nanti. Tak dapat nak dinafi lagi..dan tak dapat nak dipertikaikan lagi. Ternyata benar yang jumlah bil air bulan lepas melangkau ke tiga angka. RM215..RM215 (meh Cik CT 'bold'kan) uollss kami perlu bayar jumlah penggunaan air yang keluar padahal dalam erti kata yang sebenar-benarnya kami bertujuh takder lah guna air sampai melambung ke jumlah itu. Nampak macam kami tengah buat kenduri kawen besar-besaran atau ada kolam renang je sampai bil air melambung macam tu sekali. Actually every month, bil air Tentoobie lebih kurang dalam RM60 hingga ke RM70 jer. Paling banyak pun RM95. Benar-benar menguji tahap kesabaran seluruh warga Tentoobie khususnya Cik CT ni ha sebagai ketua rumah...Tak tenteram jiwa dibuatnya. Emosi Cik CT dan kawan-kawan