Skip to main content

Banda Aceh Hari Ketiga (Kota Sabang)

Itenerari Banda Aceh

11 Feb 2017 - 14 Feb 2017

Hari Ketiga - 13 Feb 2017

5.30 pagi - Bangun..Mandi dan solat subuh. Eeeee..sejuk angat taw. Nak mandi pun rasa gigil. Mujur jugak ada heater. Ombak still lagi memperdengarkan alunannya. Kat luar masih lagi gelap. Matahari baru nak naik. Air pun dah surut.

Matahari baru nak naik...

6.30 pagi - Kak Dayah ajak morning walk tepi pantai sambil menikmati sunrise. Alhamdulillah..dapat melihat betapa besarnya keEsaan Allah. Aku dapat melihat terbenamnya matahari ketika di Pulau Weh dan dapat juga melihat matahari naik di Freddies Hotel. Kami berjalan di tepian pantai terus sampai ke hujung pantai. Seram jugak sebab tak ada orang lagi. Tapi memang menyeronokkan. Sejuk je.

Freddies Hotel Sumur Tiga di waktu dinihari..

8.30 pagi - Plan kami hari ini nak ke Pulau Rubiah, nak snorkelling. Hehehe..Macam biasa, merempit naik motor. Comel je kami berdua naik scooter yang comel ni.

Perjalanan agak jauh jugak lah. Ditambah pulak dengan sesatnya. Hohohoho..

Scooter yang comel yang kami naik dua hari di Kota Sabang.

Before gerak, kenelah isi minyak dulu dong. Kat sane orang panggil Bansin. Betul ke tidak tu?? Hehehe

Bersimpang siur jalannya. Kene berhati-hati memandu.

11 pagi - Kami tiba akhirnya di Pulau Rubiah. Belum sebenarnya sampai Pulau Rubiah tu. Baru sampai ke jetinya aje. Kena naik bot kalau nak ke Pulau Rubiah. Tak book mana-mana guide snorkelling pun. Sebab kat situ je ramai dah menanti local tanya "mahu snorkelling ya mbak?". Pilih je yang mane kau suka. Hahaha. Rezeki berpihak kepada seorang abang ni, aku lupa namanya apa. Dia offer sewa peralatan snorkelling seorang Rp40K. Malas nak berkira sangat, kami bersetuju dengan harga yang abang tu tawarkan. Lepas dapat je alatan snorkelling semua, kami dibawa ke tepi jeti untuk menunggu seorang pakcik yang akan bawak kami ke Pulau Rubiah. Dekat je pulau tu. Dalam 10 minit jer. Itu kalau naik bot lah. Kalau berenang mahu setengah jam jugak tu. Hahaha.. Tambang bot seorang Rp50K (pergh, lagi mahal dengan harga peralatan sewa snorkelling).

Tapi aku cukup teruja dengan keindahan warna air lautnya. Masha Allah..biru kebiruan. Hishh..aku jadi kagum dan jakun kejap.

Lepas 10 minit tu kami sampai ke Pulau Rubiah. Tak ramai orang pun. Mungkin sebab waktu bekerja kan, hari Isnin. Kami makan sarapan dulu kat warung yang berdekatan. Actually, bukan sarapan dah tu. Makan lunch da. Hahaha..Kami berdua order sate kurita dan air kelapa. Yeszzaa..sate kurita. Sotong kurita tu dibuat satay okay. Makan pulak bersama dengan nasi dan sambal kacang. Boleh tahan sedap lah.

Satay Sotong Kurita

Actually..hari ketiga di  Aceh ni, aku dah mula rindukan Malaysia. Dah mula rindukan mak ayah, kawan-kawan, masakan di Malaysia. Hahaha..macam-macam faiross ni tau. Bukan duduk berbulan kat situ. Tapi, seriously..aku rasa tak happy. Kak Dayah pun perasan perubahan aku tu. Dia kate relaks yus. Esok dah nak balik dah kan. So, aku happykan diri aku jugak. Aku nampak air biru laut baru aku happy kembali.

MashaAllah..cantik!!!

11.45 pagi - Gedebushh..masuk dalam air...hahaha..ala, aku dan kak dayah snorkelling tepi-tepi ni je. Kaki pun boleh jejak pasir lagi. Kak Dayah ajar aku cara imbangkan dan apungkan badan dalam air, tapi tak berjaya. Aku cepat gelabah bila mana kaki aku tak jejak pasir. Mulalah tangan aku menggagau cari kak Dayah.. Lama-lama tu dah pandai sikit. Tapi still kat tempat cetek lagi. Weiii, ade ikan tau walaupun kat tempat cetek ni je. Cetek tak cetek lah, paras pinggang aku je. Hehehe. Biasalah, bila snorkelling memang taklah nak pakai spek kan. So, memang aku tak nampak jelas lah ikan-ikan yang cantik tu. Alorrhh..rugi sungguh. Sebab tu lah aku tak berapa suka aktiviti snorkelling ni. Sebab aku tak nampak. Kihkihkih. Lagi pulak aku banyak tertelan air masin laut. Goggles aku walaupun ketat sampai sakit dahi aku, sampai terkebelakang aku punye tudung tetap jugak air laut boleh masuk. Stress mak taww.. Salah goggle tu ke or salah aku yang tak pandai pakai. Hahaha..

Kak Dayah ajak aku ke tengah laut sikit. Tengok port ikan yang cantik-cantik. Tapi aku menolak. Sebab aku takut dan tak yakin dengan kebolehan diri sendiri menyelam. Pendek kata aku tak percayakan safety jacket tu boleh mengapungkan aku. Kihkihkih. Last-last kak Dayah sorang je yang ke tengah sikit. Aku still lah duk kat tepi ni, mengharapkan ikan yang cantik-cantik datang menghampiri. Tapi non hado. Dahlah tak pakai spek. Kalau ada ikan cantik pun aku tak nampak sangat. Ramai jugak orang lain yang duk snorkelling waktu tu. Actually, jam dah pukul 12 dah. Panas terik dah. Aku pun amik keputusan untuk naik ke darat semula. Aku just tengok je kak Dayah dan yang lain menyelam tengok ikan-ikan cantik. Takper..aku jamu mata tengok view pulau yang cantik ni jer.

1.30 petang - Kak Dayah dah start naik darat semula. Mencicit kami berdua balik ke jeti semula nak mandi. Tunggu pakcik yang amik kami tadi mai. Dia ada je kat area pulau tu tak ke mane2. Ada duk menjala ikan. Sampai je di jeti, pulangkan semula peralatan snorkelling pada abang yang kitorang deal tu then dia tunjukkan mana tempat mandi. Mak aii...kawasan chalet kat situ sebenarnya agak kotor lah. Tak bersih. Pintu bilik air pun tak boleh tutup dengan baik. Just sendalkan dengan batu bata agar tak terbukak. Hishh..ni kalau ada orang skodeng ni, free show je. Aduss. Tapi takkan tak nak mandi pulak kan. Perjalanan nak ke Freddies semula jauh. Nak  jalan-jalan lagi. Takkan nak melengas dengan air masin. Nak tak nak kena mandilah jugak. Bergilir-gilir mandi dengan kak Dayah sebab sorang kene jaga barang kami.

2 petang - Dah siap mandi, santai-santai jap tepi pantai barulah kami bergerak ke destinasi seterusnya, Nol Kilometer. Dekat je dari Pulau Rubiah tu. Dalam 10 minit perjalanan. Jalan berliku-liku, so kene berhati-hati memandu. Sunyi pun iye jugak.

Sampai jugak tempat yang dituju. Cuaca tak usah cakaplah. Panas giler. So, sempatlah take a picture barang 10 ke 20 snap. Hahaha...Checked Nol Kilometer.

Kilometer O checked

Kalau jatuh ni memang tak naik balik lah. Dalam giler ni.

Nampak hitam dan gelap kan?? Mesti sangat dalam..

2.30 petang - Gerak pulak ke air terjun Sabang. Orang local kata kene pergi sini kalau datang Sabang. So, kitorang pun pegilah. Tapi kene mendaki sikit ye nak ke air terjun ni. Alamak..jam waktu tu dah dalam pukul 3 lebih. Lepas tu dengan tak ada orang lain yang naik sekali. Seriau jugak. Mula-mula tu aku dah nak ajak kak Dayah patah balik dah. Sebab jalan punya jalan tak jumpa-jumpa pun air terjun. Padahal baru jalan lebih kurang 10 minit. Punyer lah cuak. Hehehe. Dalam sepuluh minit seterusnya, akhirnya kami terdengar dihujung sana suara sekumpulan remaja. Bunyi deruan air terjun pun sudah kedengaran. Alhamdulillah..tiba jua akhirnya. Tak mandi pun. Just melepak tepi air terjun tu tengok budak-budak local mandi manda. Then, bila dorang nak gerak keluar, kitorang pun gerak lah sekali. View okay lah. cantik.

Adoii..kat Indonesia nak p air terjun pun kene mendaki jugak ke. Hailaa...

Wajah yus yang sangat kepenatan.. Nak bantal!!!

Air Terjun Sabang

Sangat Deep!!!

View yang sempat mata kami jamah di sepanjang laluan nak ke air terjun Sabang

4 petang - Gerak balik ke Kota Sabang. Berhenti sat minum petang di tengah perjalanan bertemankan view laut di hadapan mata kami. Cantik giler.. Kami order Mee Acheh dan Kopi Acheh. Sedap..

Lapar Giler!! Pekena sat Mee Aceh. Sedapppp..

Kopi Aceh
 Subhanaallah...cantik sungguh.

6.30 petang - Kami tiba di Freddies Hotel. Lepak-lepak sat tepi pantai sebelum naik bilik. Kemudian, naik bilik, mandi dan rehatkan diri. By the way, kami cancel amik dinner kat Freddies tu coz duit kami tak cukup. Huhuhu.. Package urut pun kami cancel. Kesian acik tu. Maafkan kami, duit kami tak cukup cik. Huhuhu.

10 malam -  Malam tu kami kira semula duit. Asingkan duit penginapan hotel (kami bayar masa check out), duit balance pak jenol, sewa motor dua hari dan tiket kapal esok pagi. Asing siap-siap duit wajib. Adusss...duit kami short. Tak ape, kami decide nak pikir esok jer. So, malam tu terus masuk tidur.

Dan, esoknya tu lah bermula hari paling mensadiskan aku dan kak Dayah untuk nak balik ke Malaysia. Huhuhu. Mujurlah dapat balik. Hahaha...Banyak sungguh dugaan yang kami hadapi pada hari keempat ni. Tapi, mujur jumpa orang yang baik hati.

Budget Hari Ketiga

Minyak - Rp20K
Boat - Rp100K (2 orang)
Alatan Snorkelling - Rp80K (2 orang)
Makan Tengah Hari - Rp20K
Minum Petang - Rp65K
Nol Kilometer - Rp10K (2 orang)

Jumlah = Rp295K (plus minus RM98.83)

Popular posts from this blog

Hajat - Haida (Lirik)

Hajat - Hajat Bisakah kau tempuh ranjau ini Yang pastinya jurang menghalang Sanggupkah engkau Susah payah bersamaku Janganlah pula nanti Kau menyesali Setelah melalui Ku sekadar mawar di jalanan Tak bererti duri yang dipandang Rupa adalah diangankan setiap insan Betapa jauh jarak kita berdua Janggal digandingkan Pernahkah kau fikir satu masa nanti  Sayangku apa kan terjadi Pasti gelora yang akan melanda Kita berdua akan karam Ohh kasihh...... Sungguhku mengerti Tulus benar oh kasihmu tak kusangsikan Seputih hatiku itulah kasihmu dari dulu dan kini Ohh sayangku..... Lupakanlah semua hajat untuk memiliki diriku ini Tak sanggup rasanya dirimu dicerca  Maka retak kasih saudara Kita saling kasihi Jadikanlah itu memori Sayangku moga engkau tahu Tidak semua cinta bersatu

Bukit Sapu Tangan & Tasik Cermin

Tarikh : 16 September 2020 Tempat : Bukit Sapu Tangan ❤ Tasik Cermin Starting Point : Alam Budiman Trail Tempoh Pendakian : 4 jam 35 minit turun dan naik  Total Jarak Pendakian : 13KM Tahap Kesukaran : Easy to Moderate Log perjalanan  Baru aku tahu yang area aku duduk sekarang ni rupa-rupanya ada 1 trail hiking yang kian dikenali dan menjadi pilihan hikers untuk melakukan aktiviti hiking mereka. Tak ku sangka, kawasan hutan tepi rumah aku ini merupakan satu kawasan hutan simpan. Patutlah kadang-kadang hari minggu penuh kereta bersusun tepi jalan sampaikan sekarang dah tak dibenarkan park disitu lagi since telah menganggu pengguna jalan raya yang lain. Kawasan hiking yang aku maksudkan ialah Setia Alam Community Trail . Dekat je dengan rumah aku. Keluar je kawasan apartment, lepas Petron amik simpang ke kiri jalan besar. 1st simpang tiga masuk kiri. Haaa..situ lah starting point nak ke Bukit Sapu Tangan & Tasik Cermin. Actually, lame sangat teringin nak ke sini. Namun tak ada sape y

Bila Meter Air Menderu Laju

Huhuhuhu...Sedihnya hati..sakitnya hati...kecewanya hati...segala jenis rase ade kala ini tatkala mengenangkan jumlah bil air Tentoobie bulan lepas...Mengucap panjang Cik CT dibuatnya bila melihatkan total amount yang perlu kami bayar nanti. Tak dapat nak dinafi lagi..dan tak dapat nak dipertikaikan lagi. Ternyata benar yang jumlah bil air bulan lepas melangkau ke tiga angka. RM215..RM215 (meh Cik CT 'bold'kan) uollss kami perlu bayar jumlah penggunaan air yang keluar padahal dalam erti kata yang sebenar-benarnya kami bertujuh takder lah guna air sampai melambung ke jumlah itu. Nampak macam kami tengah buat kenduri kawen besar-besaran atau ada kolam renang je sampai bil air melambung macam tu sekali. Actually every month, bil air Tentoobie lebih kurang dalam RM60 hingga ke RM70 jer. Paling banyak pun RM95. Benar-benar menguji tahap kesabaran seluruh warga Tentoobie khususnya Cik CT ni ha sebagai ketua rumah...Tak tenteram jiwa dibuatnya. Emosi Cik CT dan kawan-kawan