Skip to main content

Bubur Kacang Hijau Cik CT

Hai gaisss....

Happy holiday!! Ya, 2nd day cuti CNY. Hari ni aku tetibe teringin nak makan bubur kacang hijau. Craving something yang sweet. 

So, semalam gigih lah kejap aku turun g mini mart raya bawah apartment ni beli kacang hijau ngan baji sagu. Santan ngan gula perang ade lagi kat umah tu.

Jom, kite buat bubur kacang hijau versi cik ct.

Of coss, kite kene sediakan bahan-bahan nak buat pemanis mulut ni..

Yesszaa..ini bahan-bahan yang aku ada.. 

Bahan-bahan...

1. Kacang hijau - 1 packet beli dekat mini mart raya.

2. Biji sagu - amik dalam 1 ke 2 sudu. Jangan banyak sangat. 

3. Satu kotak santan - mujur ade lagi santan kat rumah ni. Aku kene topup santan lagi ni nanti.

4. Gula merah/perang - balance yang lepas-lepas.

5. Gula putih - habis aku p rembat gula kat rumah. Ni pun nak kene topup.

6. Daun pandan - tapi aku tak letak sebab tak ade. Lebih rasa malas nak keluar pergi beli. Hahaha.

7. Sedikit garam - pun aku tak letak sebab lupa. Hahahaha. Sedap sangat kot sampai tak terletak garam.

.

.

.

Kacang hijau rendam dulu okay...

Ok, mari kita terus ke cara memasaknya. 1st of all, kite rendam dulu semalaman kacang hijau tu. Biar esoknye masak cepat empuk dan tak perlu menunggu lama semasa merebus. So, aku ikut tips mak aku untuk rendam dulu semalaman kacang hijau. Mujur aku tak tertidur lagi. Around pukul 1.30 pagi gigih aku ke dapur g rendam kacang hijau ni. Hahaha.

Ko tengok..mendidih-didih dah tapi tak empuk-empuk jugak kacangnya

Esok paginya around pukul 12 tengah hari aku start masak. Hurmm, tengok macam dah empuk sikit kacang hijau ni. So, kita masukkan air dalam periuk. Tunggu sampai agak mendidih dan masukkan kacang hijau yang dah direndam semalam. Bagi aku, kacang hijau belum cukup rendamannya. Lama gak tunggu die nak empuk tadi. Hahahaha.

Kacang hijau yang dah direndam

Gula satu mangkuk kecil

Santan 1 kotak

Sagu sedikit. Rendam, basuh dan bilas..

Tapi, aku tetap masukkan satu mangkuk kecik gula merah dan satu mangkuk gula putih. Sukatan aku agak-agak jer. Asal rasa dan cun okay lah tu. Tunggu sampai mendidih. Tunggu..tunggu dan terus menunggu. Isshhh, lambat lah nak empuk betul. So, aku masukkan je santan satu kotak. Kacau-kacau berterusan agar santan tak berketul-ketul. Rasa sikit...hurmmm rasa dah okay dah ni. Biarkan sampai mendidih. Last sekali baru masukkan biji sagu. Sagu ni aku amik sikit je. Jangan banyak sangat. Kang likat korang punye bubur. Sudahnya likat jugak ahh aku punye bubur. Hahaha. Kurang berkuah. Misi kurang berjaya gamaknya.

Biarkan ianya mendidih. Dah rasa kacang hijau tu dah empuk boleh lah tutup api. 

Not bad gak ahh bubur kacang hijau aku hari ni. Ingatkan nak bagi pada Fatin, jiran sebelah. Tapi aku jadi segan pulak sebab aku rasa tak menjadi dan..ehh, tak yah lah bagi...buat malu je nanti. Hahaha. Sudahnya aku dengan budak-budak rumah je makan. 

Tapi, craving aku dah sastified lah. Hahaha. Makan sejuk-sejuk pun sodap. 1 bekas aku dah siap masuk dalam peti dah.

 Tadaaaa....siap dah bubur kacang hijau aku. Cun dah warnanya. Cume kurang berkuah. Hohoho.

So, setel dah menu masak-masak aku hari ni. Boleh lah nak buat makan sendiri. Makan lunch tadi pulak aku just beli Ayam Masak Kicap 3 Budak Gemuk thru Food Panda. Tak ade ape yang nak dimasak kat dapur tu. Hohohoho..  

Okay gaiss...see u in the next entri....

Comments

Popular posts from this blog

Hajat - Haida (Lirik)

Hajat - Hajat Bisakah kau tempuh ranjau ini Yang pastinya jurang menghalang Sanggupkah engkau Susah payah bersamaku Janganlah pula nanti Kau menyesali Setelah melalui Ku sekadar mawar di jalanan Tak bererti duri yang dipandang Rupa adalah diangankan setiap insan Betapa jauh jarak kita berdua Janggal digandingkan Pernahkah kau fikir satu masa nanti  Sayangku apa kan terjadi Pasti gelora yang akan melanda Kita berdua akan karam Ohh kasihh...... Sungguhku mengerti Tulus benar oh kasihmu tak kusangsikan Seputih hatiku itulah kasihmu dari dulu dan kini Ohh sayangku..... Lupakanlah semua hajat untuk memiliki diriku ini Tak sanggup rasanya dirimu dicerca  Maka retak kasih saudara Kita saling kasihi Jadikanlah itu memori Sayangku moga engkau tahu Tidak semua cinta bersatu

Bukit Sapu Tangan & Tasik Cermin

Tarikh : 16 September 2020 Tempat : Bukit Sapu Tangan ❤ Tasik Cermin Starting Point : Alam Budiman Trail Tempoh Pendakian : 4 jam 35 minit turun dan naik  Total Jarak Pendakian : 13KM Tahap Kesukaran : Easy to Moderate Log perjalanan  Baru aku tahu yang area aku duduk sekarang ni rupa-rupanya ada 1 trail hiking yang kian dikenali dan menjadi pilihan hikers untuk melakukan aktiviti hiking mereka. Tak ku sangka, kawasan hutan tepi rumah aku ini merupakan satu kawasan hutan simpan. Patutlah kadang-kadang hari minggu penuh kereta bersusun tepi jalan sampaikan sekarang dah tak dibenarkan park disitu lagi since telah menganggu pengguna jalan raya yang lain. Kawasan hiking yang aku maksudkan ialah Setia Alam Community Trail . Dekat je dengan rumah aku. Keluar je kawasan apartment, lepas Petron amik simpang ke kiri jalan besar. 1st simpang tiga masuk kiri. Haaa..situ lah starting point nak ke Bukit Sapu Tangan & Tasik Cermin. Actually, lame sangat teringin nak ke sini. Namun tak ada sape y

Bila Meter Air Menderu Laju

Huhuhuhu...Sedihnya hati..sakitnya hati...kecewanya hati...segala jenis rase ade kala ini tatkala mengenangkan jumlah bil air Tentoobie bulan lepas...Mengucap panjang Cik CT dibuatnya bila melihatkan total amount yang perlu kami bayar nanti. Tak dapat nak dinafi lagi..dan tak dapat nak dipertikaikan lagi. Ternyata benar yang jumlah bil air bulan lepas melangkau ke tiga angka. RM215..RM215 (meh Cik CT 'bold'kan) uollss kami perlu bayar jumlah penggunaan air yang keluar padahal dalam erti kata yang sebenar-benarnya kami bertujuh takder lah guna air sampai melambung ke jumlah itu. Nampak macam kami tengah buat kenduri kawen besar-besaran atau ada kolam renang je sampai bil air melambung macam tu sekali. Actually every month, bil air Tentoobie lebih kurang dalam RM60 hingga ke RM70 jer. Paling banyak pun RM95. Benar-benar menguji tahap kesabaran seluruh warga Tentoobie khususnya Cik CT ni ha sebagai ketua rumah...Tak tenteram jiwa dibuatnya. Emosi Cik CT dan kawan-kawan