Skip to main content

Review Movie : DUKUN 11 April 2018

Kan aku cakap bulan ni saje aku dah tengok wayang 3 kali. Dukun, Quiet Place, Rampage. Dan mungkin esok atau lusa pulak movie Ready Player One. Haila si yus ni. Memang x ada keje lain gamaknye. Hahaha.
 

Gambar ehsan uncle Google

Okaylah..kite review sikit cite pasal Dukun. Naskhah yang sepatutnya di tayangkan pada tahun 2006. Tetapi disebabkan ada beberapa perkara yang tak dapat nak dielakkan, naskhah ini terpaksa diharamkan. Tetapi yang surprisenye, setelah hampir 12 tahun naskhah ini tidak ditayangkan, akhirnya tanggal 5 April 2018 Dukun ditayangkan di seluruh pawagam di Malaysia. Memang jadi fenomena sekejap cerita ini dimana laman media FB dihebohkan atau diviralkan dengan video penampakan seorang perempuan berkebaya merah. Aku ingatkan promosi filem Lagenda Pontianak lakonan Fazura. Rupe-rupenye promosi untuk filem Dukun ini. Aku tak tertengok lah video penampakkan tu tapi ade lah tengok parodi orang duk buat. Hahaha. lawak pun ade.


Terbahak aku tengok video parodi Nizam Rahman ni.


Ni parodi Nasi Lemak Rendang Dukun Crispy Jihan Muse

Disebabkan kecoh viral pasal perempuan berkebaya merah ni lah aku dan kawan-kawan opis aku eksaited nak tengok filem ni. Baca review pun depa kata filem ni best, ditambah pulak dengan kehadiran pelakon-pelakon tanah air yang sememangnya tidak kayu jati dalam bidang lakonan. Oppss..hahaha..Antara barisan pelakon yang membintangi filem arahan Dain Iskandar Said ini ialah Umi Aida sebagai peneraju utama, Faizal Hussin, Namron, Bront Palare, Adlin Aman Ramli, Sofi Jikan, Elyana dan ramai lagi.

Kisah ini diilhamkan berdasarkan kes penbunuhan berprofile tinggi pada tahun 90-an dimana seorang ahli politik, dikenali sebagai Dato Mazlan ditetak anggota badannya ke beberapa bahagian dan ditanam dibelakang rumah. Memang kecoh pada tahun itu kes Dato Mazlan dan Mona Fendy. Mungkin disebabkan itu jugaklah cerita ini tidak dilulus tayangannya disebabkan ketidakpersetujuan keluarga Mona Fendy.
.
.
.
Review aku sendiri tentang Dukun ini ialah aku sangat suka dengan lakonan Umi Aida sebagai Diana Dahlan, seorang OKT (orang kene tuduh) yang dituduh membunuh Dato' Jefry lakonan Adlin Aman Ramli. Diana Dahlan diwakili oleh peguam bela Karim lakonan Faizal Hussin yang dalam pada masa yang sama sedang berusaha mencari anak perempuanya, Nadia yang hilang lakonan Elyana.

Pertemuan di antara Diana Dahlan dan Karim bakal membongkar satu rahsia yang sangat besar. Nak tahu kenelah tengok movie ni.

Di mana bile ko dah tak meletakkan kebergantungan kepada yang Esa, kau boleh pulak pergi minta bantuan kepada benda yang membawa kepada kekafiran. Ini terjadi kepada isteri Karim. Nak tahu apa jadi dengan Diana Dahlan? Nadia? Karim dan isterinya? Kene lah tengok di pawagam sana. Still lagi tayang ni.
.
.
.
Seram???? hurmm, boleh tahan seram gak lah bile tengok si Diana Dahlan dikuasai oleh kuasa jahat tu. Siap terkangkang2. Boleh pulak p jilat dinding. Eee...x senonoh. Hahaha..

Aku rase citer ni seharusnya diklasifikasikan sebagai P13. Budak-budak 13 tahun ke atas je yang leh tengok. Budak kecik jangan lah ditengok. Ayat yang dituturkan tak berapa elok untuk didengari oleh dorang Tapi time aku tengok ri tu, ade je budak-budak yang tengok. Hurmm...entahlah. mak pak dorang ade tuk pantau lah kot. Huhuhu.

Overall, aku boleh bagi 6 bintang jer dari 10 bintang. Okaylah tu, aku support jugak filem Melayu. Hahaha.

Oh ya, btw aku suke lagu yang didendangkan oleh Umi Aida dalam filem ni. Sedap gak sore dia ni. Tapi part Elyana nyanyi tak berapa nak sedap untuk telinga aku ni. Sore dia agak kasar. Tapi lagu ni bile dengar lama-lama seram lah pulak. Naik bulu romaku. Hahaha. 

Yok, kite layan lagu OST Dukun yang bertajuk Merana Jiwa ni....



Serammm tak???


Comments

Popular posts from this blog

Hajat - Haida (Lirik)

Hajat - Hajat Bisakah kau tempuh ranjau ini Yang pastinya jurang menghalang Sanggupkah engkau Susah payah bersamaku Janganlah pula nanti Kau menyesali Setelah melalui Ku sekadar mawar di jalanan Tak bererti duri yang dipandang Rupa adalah diangankan setiap insan Betapa jauh jarak kita berdua Janggal digandingkan Pernahkah kau fikir satu masa nanti  Sayangku apa kan terjadi Pasti gelora yang akan melanda Kita berdua akan karam Ohh kasihh...... Sungguhku mengerti Tulus benar oh kasihmu tak kusangsikan Seputih hatiku itulah kasihmu dari dulu dan kini Ohh sayangku..... Lupakanlah semua hajat untuk memiliki diriku ini Tak sanggup rasanya dirimu dicerca  Maka retak kasih saudara Kita saling kasihi Jadikanlah itu memori Sayangku moga engkau tahu Tidak semua cinta bersatu

Bukit Sapu Tangan & Tasik Cermin

Tarikh : 16 September 2020 Tempat : Bukit Sapu Tangan ❤ Tasik Cermin Starting Point : Alam Budiman Trail Tempoh Pendakian : 4 jam 35 minit turun dan naik  Total Jarak Pendakian : 13KM Tahap Kesukaran : Easy to Moderate Log perjalanan  Baru aku tahu yang area aku duduk sekarang ni rupa-rupanya ada 1 trail hiking yang kian dikenali dan menjadi pilihan hikers untuk melakukan aktiviti hiking mereka. Tak ku sangka, kawasan hutan tepi rumah aku ini merupakan satu kawasan hutan simpan. Patutlah kadang-kadang hari minggu penuh kereta bersusun tepi jalan sampaikan sekarang dah tak dibenarkan park disitu lagi since telah menganggu pengguna jalan raya yang lain. Kawasan hiking yang aku maksudkan ialah Setia Alam Community Trail . Dekat je dengan rumah aku. Keluar je kawasan apartment, lepas Petron amik simpang ke kiri jalan besar. 1st simpang tiga masuk kiri. Haaa..situ lah starting point nak ke Bukit Sapu Tangan & Tasik Cermin. Actually, lame sangat teringin nak ke sini. Namun tak ada sape y

Bila Meter Air Menderu Laju

Huhuhuhu...Sedihnya hati..sakitnya hati...kecewanya hati...segala jenis rase ade kala ini tatkala mengenangkan jumlah bil air Tentoobie bulan lepas...Mengucap panjang Cik CT dibuatnya bila melihatkan total amount yang perlu kami bayar nanti. Tak dapat nak dinafi lagi..dan tak dapat nak dipertikaikan lagi. Ternyata benar yang jumlah bil air bulan lepas melangkau ke tiga angka. RM215..RM215 (meh Cik CT 'bold'kan) uollss kami perlu bayar jumlah penggunaan air yang keluar padahal dalam erti kata yang sebenar-benarnya kami bertujuh takder lah guna air sampai melambung ke jumlah itu. Nampak macam kami tengah buat kenduri kawen besar-besaran atau ada kolam renang je sampai bil air melambung macam tu sekali. Actually every month, bil air Tentoobie lebih kurang dalam RM60 hingga ke RM70 jer. Paling banyak pun RM95. Benar-benar menguji tahap kesabaran seluruh warga Tentoobie khususnya Cik CT ni ha sebagai ketua rumah...Tak tenteram jiwa dibuatnya. Emosi Cik CT dan kawan-kawan