Skip to main content

Misteri Hutan Lipur Endau (aku xtahu plak name penuh hutan reakreasi tu ape....)

citer ni berlaku kat aku kira2 6 tahun yg lalu... masa tu ada kenduri kat rumah mak kawan aku di endau johor... endau tu x lah jauh sgt pun dr mersing... lebih kurang dlm 45km aje... tp jika sesapa saje mahu pergi ke endau atau ke sempadan pahang mesti melalui atau melintasi 1 kawasan hutan lipur.... masih aku ingat lagi masa aku kecik2 lagi masa tu mak aku slalu bawa aku g berkelah kat hutan lipur tu ngan adik aku.... boleh di katakan setiap minggu... dulu tempat tu mmg meriah sbb klu hujung minggu aje pasti ramai ibu bapa yg akan bawa anak2 mereka bertandang ke sana... maklumlah suasananya mmg nyaman... ada sungai yg jernih... laluan masuk pun senang sgt sbb ia berada betul2 di sebelah jalan besar yg mana xperlu meredah hutan.... tp entah mengapa secara tiba2 kawasan tu sudah tidak dikunjungi lagi... ada cerita yg aku dgr katanya ada ramai org terserempak ngan mawas lah... pak belanglah... dan x terkecuali juga gangguan makhluk halus sbb klu mengikut cerita yg aku boleh percayai disana adalah kawasan perkampungan BUNIAN.... sbb masa aku sekolah dulu pun aku ada menyertai kem silat yg di buat kat sana... so mmg kami semua di ggu mlm tu... tp bukan kisah itu yg aku nak story mori kat sini... citer tu lain kali k....:-)

ok kita berbalik pasal kenduri tu... lebih kurang jam 6 ptg aku ngan kawan aku bertolak ke rumah mak dia yg buat kenduri doa selamat di endau tu... so masa dlm perjalanan tu kami rancak berbual... bergosip sakanlah kita org berdua masa tu... huhuhu... opsss lupa aku nak bgtau nama kawan aku ni.... rasanya cukuplah aku just kenalkan nama dia PUTAQ k.... dia ni kawan aku sejak dr kecil... kami berdua sama2 minat sukan yg sama iaitu sepak takraw n pernah mewakili johor sama2 dulu.. hehehe... so masa perjalanan pergi tu aku yg drive kereta... masa tu biasalah baru dpt kete... pantang jumpa selekoh mesti aku nak tekan je minyak tu... nasib baik naik kancil 660 je... klu naik evo10 dh lama aku drift kat situ.. hahaha...

sebelum kita melintasi kawasan hutan lipur tu kita pasti memalui 1 selekoh maut... di selekoh inilah terlalu banyak terjadinya kemalangan maut.... kadang2 punca kemalangan pun x masuk dek akal... bila aku sampai je kat selekoh tu aku tetiba jadi budak baik... xmo tekan minyak sgt... bawa slow je... sbb aku sendiri pernah tgk mat rempit bersepah waktu malam sorang2 diri.... sbb apa dia bersepah hanya dia, aku dan tuhan saja yg tahu mcm mana dia boleh bersepah mlm tu... bila dh melepasi dr selekoh maut tu lebih kurang 500m baru sampai kawasan hutan lipur tu... masa melalui kawasan hutan lipur tu sempat juga aku menoleh kekasawan perkarangan hutan lipur tu... dengan keadaan waktu dh nak masuk maghrib suasana tempat tu agak menyeramkan dan terlalu suram... yg pasti kawasan tu kosong tiada pengunjung.... aku meneruskan perjalanan... kami sampai kerumah mak putaq ngan2 masuk waktu maghrib...

di pendekkan cerita bila selesai saje urusan kenduri tu aku mengajak putaq balik semula ke mersing sbb besok pg2 aku kerja... so kami meminta izin... tp ayah putaq x bagi kami balik mlm tu... dia kata bahaya jalan malam2 ni... tp kami just senyum je lah n teruskan niat kami utk balik ke mersing mlm tu juga.... mak putaq dh membebel2 x bagi balik... hahahahaa.... tp mcm biasa kami berdua buat xtau je lh n terus kemas2 apa yg patut... melihat kesungguhan kami utk balik ke mersing malam tu juga, mak ayah putaq just diamkan diri je lah... tp masa aku tenung raut wajah mak putaq tu tetiba aku jadi xsedap hati... apa yg aku rasa ni... kenapa aku rasa lain mcm... arghhhhh persetankanlah... ni semua mainan perasaan je... kata hati aku.... kami bergerak pulang lebih kurang jam 11.30 mlm...

semasa perjalanan pulang tu mcm biasalah aku ngan putaq pun bergosip sumala... tgh sedap2 gelak2 tu tetiba si putaq ni bleh tanya aku 1 soalan.... aduka!! ko percaya ke org kata kat hutan lipur tu perkampungan orang bunian? aku rasa mengarutlah semua tu... dr dulu aku ulang alik x pernah plak aku terserempak ngan diorang kat situ.... PERGHHHHHH.... apa kejadahnya ko tanya aku soalan longkang tu.... tu lah yg terkeluar dr mulut aku secara spontan.... xdelah... aku cuma xpercaya selagi aku xjumpa... itu aje.... aku pun sound balik.... lain kali klu ko berhajat nak jumpa sila pastikan ko bukan bersama aku.... sbb aku xmo jumpa... pastu putaq boleh gelak2..... nak je aku tomoi dahi budak ni... huhuu... utk pengetahuan korang masa perjalanan pulang tu si putaq yg drive... so aku relax je lah.. masa dah dekat kawasan hutan lipur tu aku ngan putaq ni tetiba mcm tersentak.... kawasan tu terang benderang spt ada keramaian.... aku masa tu dh lain mcm dh rasa... putaq slowkan kereta.... di bahu jalan kiri dan kanan aku ngan putaq nampak org berlajan kaki memimpin anak2 diorang menghala ke kawasan hutan lipur tu.... tp yg peliknya kesemuanya mereka berpakaian serba putih... yg lelakinya nampak sasa n segak manakala yg perempuannya nampak sopan je berjalan... tp yg pasti kami berdua mmg xdpt nak melihat wajah mereka.... sbb mereka spt berpaling muka mereka dr kami.... apa bila sampai aje ke laluan masuk hutan lipur tu tetiba si putaq ni menjerik MAAKKKKKKKKK!!! lalu dia menekan break secara mengejut..... aku sound dia "ko pehal"... dia ckp ada budak depan tu fuuhhhh nasib baik x terlanggar... klu x masak kita kena kejar ngan org kampung ni... aku tgk kat depan mmg ada budak berdiri depan kereta kami... muka dia nampak bersih tp riaksi muka nya spt berada dlm ketakutan... dia berlari ke sebelah pintu belah putaq... dia memberi isyarat spt menyuruh putaq menurunkan tingkap... putaq tanpa fikir panjang turunkanlah tingkap.... dia tanya budak tu....

Putaq: kenapa ni dik? kenapa lari td... nasib baik abg x terlanggar... klu kena langgar td sapa susah?

Budak: tolong saya bang.... sambil suara sekat2 n muka cemas tahap dewa...

Aku: tolong apa ni... kat sinikan ramai org kenapa adik minta tlg ngan kitaorg plak?

Budak: RAMAI??? abg giler ke? mana ada org... kita bertiga je...

aku terkejutlah.... lalu aku beranikan diri menoleh ke kawasan perkarangan hutan lipur tu dan memang sah xde org... gelap gelita... suasana keramaian td mmg xde...

Putaq: kenapa ngan ko ni? gelabah je... mak ayah ko mana?

Budak: kami kena kejar ngan HANTU.... mak ayah saya ada kat dlm hutan tu.... sambil menunding jari ke arah hutan lipur....

tanpa rasa malu segan dan dengan bodoh tahap maksimanya si putaq ni boleh tanya 1 soalan yg di import dr longkang indah water...

Putaq: MACAM MANA RUPA HANTU TU?

tetiba budak tu tersenyum lebar lalu berkata " MACAM NI" sambil dia mencabut kepalanya dan menjulang kepalanya ke atas....

masa tu dengan serentak, seiring dan seirama aku ngan putaq menjerit, MAKKKKKKKKKKKKKKKK!!!... lalu putaq pecut meninggalkan kawasan tu... bergema dlm kereta kami tu suara tawa gelak budak tu... tp nasib baik dia x follow... habis semua selekoh dia drift..... bengong putaq.... kami berdua diam membisu.. sampailah kat mersing... sampai je kat mersing putaq terus hantar aku balik rumah... masa aku nak kuar tu barulah aku bersuara... "aku rasa hajat ko nak jumpa ngan orang bunian dh jadi kenyataan" ... putaq x hiraukan aku lalu terus dia blaaa... aku masuk rumah.... esoknya dia call aku... dia ckp dia demam.... aku pun bgtua dia " aku pun demam ni"... ni semua kerana mulut longkang ko lah...... dia gelak je dan ckp sorry kat aku......

>>AdukA<<

Nebes jugak aku bace cerita seram di atas ni...Actually, kalau aku balik kampung belah mak aku kat Endau tu, memang akan lalu kawasan hutan lipur ni. Aku tak ingat ape name hutan lipur ni..Kalau kitorang melintas depan kawasan rekreasi ni, memang kawasan ni agak sunyi. Dah tak ade orang nak datang. Sunyi je dan macam terbiar. Pernah lah jugak ajak ayah stop kejap kat hutan ni, tapi bile tengok tak ade orang pun yang datang terus kitorang blah dari situ. Kawasan situ memang agak sunyi tau. Ayah aku jugak kata kawasan situ memang kawasan die operasi masa waktu die dalam tentera dulu. Perjalanan dari Mersing ke Endau ni memang kiri kanannya hutan..Jalan pulak memang berliku-liku. Banyak selekoh tajam. So, for sure lah kene be carefull drive.

So, aku tak tahu sama ada aku nak percaya atau tidak cerita seram diatas ni. Tapi yang aku tahu, atas muka bumi Tuhan ni, bukan manusia sahaja yang mendiaminya. Ada juga makhluk Allah yang lain turut sama mendiaminya. So, prinsip aku..kalau kita tak kacau dorang, dorang pun tak akan kacau kita. Dan yang patut manusia takut adalah takut kepada Allah.

Wallahualam.......

Comments

Popular posts from this blog

Hajat - Haida (Lirik)

Hajat - Hajat Bisakah kau tempuh ranjau ini Yang pastinya jurang menghalang Sanggupkah engkau Susah payah bersamaku Janganlah pula nanti Kau menyesali Setelah melalui Ku sekadar mawar di jalanan Tak bererti duri yang dipandang Rupa adalah diangankan setiap insan Betapa jauh jarak kita berdua Janggal digandingkan Pernahkah kau fikir satu masa nanti  Sayangku apa kan terjadi Pasti gelora yang akan melanda Kita berdua akan karam Ohh kasihh...... Sungguhku mengerti Tulus benar oh kasihmu tak kusangsikan Seputih hatiku itulah kasihmu dari dulu dan kini Ohh sayangku..... Lupakanlah semua hajat untuk memiliki diriku ini Tak sanggup rasanya dirimu dicerca  Maka retak kasih saudara Kita saling kasihi Jadikanlah itu memori Sayangku moga engkau tahu Tidak semua cinta bersatu

Bukit Sapu Tangan & Tasik Cermin

Tarikh : 16 September 2020 Tempat : Bukit Sapu Tangan ❤ Tasik Cermin Starting Point : Alam Budiman Trail Tempoh Pendakian : 4 jam 35 minit turun dan naik  Total Jarak Pendakian : 13KM Tahap Kesukaran : Easy to Moderate Log perjalanan  Baru aku tahu yang area aku duduk sekarang ni rupa-rupanya ada 1 trail hiking yang kian dikenali dan menjadi pilihan hikers untuk melakukan aktiviti hiking mereka. Tak ku sangka, kawasan hutan tepi rumah aku ini merupakan satu kawasan hutan simpan. Patutlah kadang-kadang hari minggu penuh kereta bersusun tepi jalan sampaikan sekarang dah tak dibenarkan park disitu lagi since telah menganggu pengguna jalan raya yang lain. Kawasan hiking yang aku maksudkan ialah Setia Alam Community Trail . Dekat je dengan rumah aku. Keluar je kawasan apartment, lepas Petron amik simpang ke kiri jalan besar. 1st simpang tiga masuk kiri. Haaa..situ lah starting point nak ke Bukit Sapu Tangan & Tasik Cermin. Actually, lame sangat teringin nak ke sini. Namun tak ada sape y

Bila Meter Air Menderu Laju

Huhuhuhu...Sedihnya hati..sakitnya hati...kecewanya hati...segala jenis rase ade kala ini tatkala mengenangkan jumlah bil air Tentoobie bulan lepas...Mengucap panjang Cik CT dibuatnya bila melihatkan total amount yang perlu kami bayar nanti. Tak dapat nak dinafi lagi..dan tak dapat nak dipertikaikan lagi. Ternyata benar yang jumlah bil air bulan lepas melangkau ke tiga angka. RM215..RM215 (meh Cik CT 'bold'kan) uollss kami perlu bayar jumlah penggunaan air yang keluar padahal dalam erti kata yang sebenar-benarnya kami bertujuh takder lah guna air sampai melambung ke jumlah itu. Nampak macam kami tengah buat kenduri kawen besar-besaran atau ada kolam renang je sampai bil air melambung macam tu sekali. Actually every month, bil air Tentoobie lebih kurang dalam RM60 hingga ke RM70 jer. Paling banyak pun RM95. Benar-benar menguji tahap kesabaran seluruh warga Tentoobie khususnya Cik CT ni ha sebagai ketua rumah...Tak tenteram jiwa dibuatnya. Emosi Cik CT dan kawan-kawan