Skip to main content

Cik Abang Merah dah sihat...

Alhamdulillah..cik abang merahku sudah kembali sihat..Hari selasa ri tu aku bwk g kedai motor yang aku beli motor ni dulu...sorang2 lah aku g Taman Sri Muda dengan hanya bergantung pada brek tangan..kan brek kaki dah jem. Langsung x berfungsi.. Mujur jugak hari tu x hujan..kalau x habislah aku basah lencun...Dengan jalannya yang licin...Risau betul aku tengok cik abang merah aku ni. Selagi brek kaki tu x dibetul, x senang duduk aku dibuatnye..ayah pun dah membebel...kenapa lambat sangat nak pergi betulkan..Nak tunggu banyak bende lagi yang rosak baru nk pergi bengkel...Kan..kene setepek.....

Aku amik half day on the spot ri tu..dah lah Isnin tu aku on leave. Amik cuti g kenduri kawen Watif..oppss..aku g kenduri kawen watif last week tau..Jalan-jalan Penang ngan Kedah tu...Hehehe...nanti aku post entry pasal aku g sane..hihihi...

Nasib baiklah Ms Yau x cakap ape-ape..die approve aku punye cuti half day tu...aku keluar opis kul 1 ptg...g keluarkan duit sat...And then terus gerak g Shah Alam...sampai-sampai je aku ckp ngan orang tu nk betulkan brek kaki..brek kaki dah jem...Pomen kat situ belek-belek motor aku punye kecederaan dulu..die bukak habis brek kaki tu...Ya ampun...punyelah dah berkarat nut-nut tu..patutlah brek kaki aku jem...bper tahun x gune ni..hahaha..Tapi seriously, dah berkarat betul tempat brek tu..(Alorh..x sempat plak nak amik gambo...syok sgt berbual-bual dengan pomen tu..Hahaha)..Pomen tu ambil masa lebih kurang setengah jam untuk keluarkan tempat pijak brek kaki tu ajer...Punyelah berkarat mase dah dikeluarkan tu...Macam tak pernah gune motor bertahun-tahun...Pomen tu tegurlah.."u ni x pernah gune ke brek kaki ni?"..aku jwblah "gune je..tapi jarang-jarang"..sambil aku tersengih memandang bro pomen tu..hahaha..geleng kepala die..Tempat kerja dengan rumah teramatlah dekat...Weekend pun x g mane-mane dengan motor tu....

Setelah berjaya keluarkan tempat pijak brek tu, die bersihkanlah karat-karat yang dah lame melekat tu...die sembur dengan angin ke air..*aku x tau ape name menatang tu. tp bende tu fungsinye boleh tanggalkan karat..aku selalu nmpak bende ni kat bengkel ayah aku...After die bersihkan tu, die pasang semula brek kaki tu..Then, brek dah mula berfungsi...Yess....Abang merah dah kembali pulih...Bro pomen tu tukarkan brek shoe sekali...dah alang-alang kan...Bro pomen tu pun peramah...sempatlah aku beramah-mesra tanya die macam-macam mase kat bengkel tu..sempat lah jugak menuntut ilmu tips-tips penjagaan motor..hahaha...

Alhamdulillah..lebih kurang dalam kul 4 lebih motor aku siap diservis..Minyak hitam belum servis lagi tu..Nampak gayanye kene datang lagilah nanti...Bayarang yang dikenakan cume RM30..aku tak tahulah sama ada itu harga standard atau aku sebenarnye dah kene kencing...tapi okaylah..asalkan cik abang merahku dah selamat dah...Tak kisah sangat benonye..ayah pun dah bg green light, kalau tak cukup duit nak servise motor tu..tukar ape yang patut, mintak je duit ngan die..Chewaahhh...Tapi setakat ni aku still lagi mampu nak bayar kos-kos penyelenggaraan motor aku tu..Even, renew insurans and road tax pun aku leh bayar lagi..(Berlagak tu!!!)...Kalau boleh tak nak susahkan ayah aku...aku yang pakai motor tu, aku lah yang kene handle semuanya...Cuma kalau dalam keadaan terdesak barulah aku cari ayah kesayangan ku itu...Chewaahhh....


Comments

Popular posts from this blog

Hajat - Haida (Lirik)

Hajat - Hajat Bisakah kau tempuh ranjau ini Yang pastinya jurang menghalang Sanggupkah engkau Susah payah bersamaku Janganlah pula nanti Kau menyesali Setelah melalui Ku sekadar mawar di jalanan Tak bererti duri yang dipandang Rupa adalah diangankan setiap insan Betapa jauh jarak kita berdua Janggal digandingkan Pernahkah kau fikir satu masa nanti  Sayangku apa kan terjadi Pasti gelora yang akan melanda Kita berdua akan karam Ohh kasihh...... Sungguhku mengerti Tulus benar oh kasihmu tak kusangsikan Seputih hatiku itulah kasihmu dari dulu dan kini Ohh sayangku..... Lupakanlah semua hajat untuk memiliki diriku ini Tak sanggup rasanya dirimu dicerca  Maka retak kasih saudara Kita saling kasihi Jadikanlah itu memori Sayangku moga engkau tahu Tidak semua cinta bersatu

Bukit Sapu Tangan & Tasik Cermin

Tarikh : 16 September 2020 Tempat : Bukit Sapu Tangan ❤ Tasik Cermin Starting Point : Alam Budiman Trail Tempoh Pendakian : 4 jam 35 minit turun dan naik  Total Jarak Pendakian : 13KM Tahap Kesukaran : Easy to Moderate Log perjalanan  Baru aku tahu yang area aku duduk sekarang ni rupa-rupanya ada 1 trail hiking yang kian dikenali dan menjadi pilihan hikers untuk melakukan aktiviti hiking mereka. Tak ku sangka, kawasan hutan tepi rumah aku ini merupakan satu kawasan hutan simpan. Patutlah kadang-kadang hari minggu penuh kereta bersusun tepi jalan sampaikan sekarang dah tak dibenarkan park disitu lagi since telah menganggu pengguna jalan raya yang lain. Kawasan hiking yang aku maksudkan ialah Setia Alam Community Trail . Dekat je dengan rumah aku. Keluar je kawasan apartment, lepas Petron amik simpang ke kiri jalan besar. 1st simpang tiga masuk kiri. Haaa..situ lah starting point nak ke Bukit Sapu Tangan & Tasik Cermin. Actually, lame sangat teringin nak ke sini. Namun tak ada sape y

Bila Meter Air Menderu Laju

Huhuhuhu...Sedihnya hati..sakitnya hati...kecewanya hati...segala jenis rase ade kala ini tatkala mengenangkan jumlah bil air Tentoobie bulan lepas...Mengucap panjang Cik CT dibuatnya bila melihatkan total amount yang perlu kami bayar nanti. Tak dapat nak dinafi lagi..dan tak dapat nak dipertikaikan lagi. Ternyata benar yang jumlah bil air bulan lepas melangkau ke tiga angka. RM215..RM215 (meh Cik CT 'bold'kan) uollss kami perlu bayar jumlah penggunaan air yang keluar padahal dalam erti kata yang sebenar-benarnya kami bertujuh takder lah guna air sampai melambung ke jumlah itu. Nampak macam kami tengah buat kenduri kawen besar-besaran atau ada kolam renang je sampai bil air melambung macam tu sekali. Actually every month, bil air Tentoobie lebih kurang dalam RM60 hingga ke RM70 jer. Paling banyak pun RM95. Benar-benar menguji tahap kesabaran seluruh warga Tentoobie khususnya Cik CT ni ha sebagai ketua rumah...Tak tenteram jiwa dibuatnya. Emosi Cik CT dan kawan-kawan