Skip to main content

Tahap Kesukaran: Easy
Distance: 3 - 4 KM
Tempoh perjalanan: 1 jam 45 minit naik, 1 jam 30 minit turun

Finally, this is my 3rd time hiking here. DENAI 3 PUTERI. Untuk trip kali ini, ada 5 orang puteri yang cantik-cantik lagi chomel berusaha keras untuk sampai ke puncak. Aku dan Lydia dah lame sangat tak naik Denai ni. Last aku pergi tahun lepas bulan Oktober yang lalu. Lydia pulak last naik bulan Ogos yang lalu. Kebetulan pulak Izaty Natasya, kawan sekolah Lydia tengah mencari hobi baru. So, aku suggest untuk naik Denai Tiga Puteri jer. Aku pun apalagi, p lah jarum Mirrah dan Izzati untuk turut serta. Bila lagi kan nak suruh budak berdua tu masuk hutan. Asyik masuk mall jer. Hahaha..

Mulanya mereka macam teragak-agak nak join. Tapi baik punye pujuk, aku berjaya jugak jarum dorang berdua. Dak berdua ni bukan tak pernah hiking. Pernah je. Tapi, sebab dah lama sangat tak hiking tu yang memasing berat punggung. Hehehe.

Roughly, secara keseluruhannya kami berlima berjaya jugak sampai ke puncak walaupun ade sedikit kesulitan ditengah pendakian. 😂 Start naik pukul 8.20 pagi dan tiba di puncak around pukul 9.45 pagi. Kami turun pulak around pukul 10.25 pagi dan sampai di kaki bukit around pukul 11.50 pagi. Alhamdulillah, semuanya okay2 cuma tu lah, bila nak sampai peak tu, Mirrah kepenatan ya amat. Die rasa nak muntah. Kesian budak mirr tu, mental die dikerjakan aku. Mana taknye, aku dilabel penipu besar bila kata trek Denai 3 Puteri pendek je. Mind set Mirr dah set trek sampai ke peak dekat je. Dahlah dengan tak makan sarapannye.  Hihihi. Sorry Mirr..Bukan kak yus nak tipu, cume nak bagi pembakar semangat Mirr dan Izzati untuk join. Tapi finally, Mirr dan Izzati berjaya jugak kan??? Siap dapat ayam sorang seketul lagi kan. Hahaha..

Alahh, mental dan pewai tu lumrah dan perkara biasa dalam dunia hiking. Sepanjang perjalanan Mirr duk tanya jauh lagi ke kak yus. Kak yus tipu besaq ni. Hahahahaha. Ampunn Mirr!! Next time akak tak tipu lagi na.

Izzati pulak alhamdulillah prestasi die sangat memberangsangkan. Boleh tahan minah ni mendaki. Tapi tu lah, silapnye depa tak makan pagi tu. Tu yang memasing lemau. Tapi not bad ahhh depa berdua ni. Boleh ajak depa lagi ni. Hahaha...

Aku interview sikit2 budak berdua ni tentang trip pagi tadi. Secara kesuluruhannya, mereka okay je dengan trek Denai Tiga Puteri. Trek bagi mereka turun naik. Ade ketika landai, ade ketika turun dan ada ketika pacak. Pacak tu tak de lah pacak sangat pun. Cume bagi mereka yang menjangkakan perjalanan mengambil masa setengah jam je (disebabkan kata-kata aku), mereka rasa trek Denai Tiga Puteri jauh dan panjang. Tak de lah jauh sangat sebenarnya pun. Kalau berlari 25 minit maybe dah sampai kot. Hahahaha. Izzaty kawan Lydia sememangya padu. Budak fitness kot. Hehehe.

Oh ya, trek tadi agak basah. Semalam hujan kot. Habis jugaklah kaki seluar dan kasut. 🤣🤣 Sesampai je di kaki bukit, air yang pelbagai rasa menanti kami. Apalagi, bile dapat air sejuk masing2 eksaited. Perut pulak dah berkeroncong. Plan mulanya nak ke IKEA tak menjadi since memasing pun dah barai. Kami bertiga cuma sempat ke Chocolate Museum House dan Nasi Kukus Ilham untuk makan lunch.

Kesimpulannya, budak2 ni boleh je hiking tapi saje je malas. Hahahahaha...

Popular posts from this blog

Hajat - Haida (Lirik)

Hajat - Hajat Bisakah kau tempuh ranjau ini Yang pastinya jurang menghalang Sanggupkah engkau Susah payah bersamaku Janganlah pula nanti Kau menyesali Setelah melalui Ku sekadar mawar di jalanan Tak bererti duri yang dipandang Rupa adalah diangankan setiap insan Betapa jauh jarak kita berdua Janggal digandingkan Pernahkah kau fikir satu masa nanti  Sayangku apa kan terjadi Pasti gelora yang akan melanda Kita berdua akan karam Ohh kasihh...... Sungguhku mengerti Tulus benar oh kasihmu tak kusangsikan Seputih hatiku itulah kasihmu dari dulu dan kini Ohh sayangku..... Lupakanlah semua hajat untuk memiliki diriku ini Tak sanggup rasanya dirimu dicerca  Maka retak kasih saudara Kita saling kasihi Jadikanlah itu memori Sayangku moga engkau tahu Tidak semua cinta bersatu

Bukit Sapu Tangan & Tasik Cermin

Tarikh : 16 September 2020 Tempat : Bukit Sapu Tangan ❤ Tasik Cermin Starting Point : Alam Budiman Trail Tempoh Pendakian : 4 jam 35 minit turun dan naik  Total Jarak Pendakian : 13KM Tahap Kesukaran : Easy to Moderate Log perjalanan  Baru aku tahu yang area aku duduk sekarang ni rupa-rupanya ada 1 trail hiking yang kian dikenali dan menjadi pilihan hikers untuk melakukan aktiviti hiking mereka. Tak ku sangka, kawasan hutan tepi rumah aku ini merupakan satu kawasan hutan simpan. Patutlah kadang-kadang hari minggu penuh kereta bersusun tepi jalan sampaikan sekarang dah tak dibenarkan park disitu lagi since telah menganggu pengguna jalan raya yang lain. Kawasan hiking yang aku maksudkan ialah Setia Alam Community Trail . Dekat je dengan rumah aku. Keluar je kawasan apartment, lepas Petron amik simpang ke kiri jalan besar. 1st simpang tiga masuk kiri. Haaa..situ lah starting point nak ke Bukit Sapu Tangan & Tasik Cermin. Actually, lame sangat teringin nak ke sini. Namun tak ada sape y

Bila Meter Air Menderu Laju

Huhuhuhu...Sedihnya hati..sakitnya hati...kecewanya hati...segala jenis rase ade kala ini tatkala mengenangkan jumlah bil air Tentoobie bulan lepas...Mengucap panjang Cik CT dibuatnya bila melihatkan total amount yang perlu kami bayar nanti. Tak dapat nak dinafi lagi..dan tak dapat nak dipertikaikan lagi. Ternyata benar yang jumlah bil air bulan lepas melangkau ke tiga angka. RM215..RM215 (meh Cik CT 'bold'kan) uollss kami perlu bayar jumlah penggunaan air yang keluar padahal dalam erti kata yang sebenar-benarnya kami bertujuh takder lah guna air sampai melambung ke jumlah itu. Nampak macam kami tengah buat kenduri kawen besar-besaran atau ada kolam renang je sampai bil air melambung macam tu sekali. Actually every month, bil air Tentoobie lebih kurang dalam RM60 hingga ke RM70 jer. Paling banyak pun RM95. Benar-benar menguji tahap kesabaran seluruh warga Tentoobie khususnya Cik CT ni ha sebagai ketua rumah...Tak tenteram jiwa dibuatnya. Emosi Cik CT dan kawan-kawan