Skip to main content

Memori Lesen Memandu

Tadi pagi aku keluar sat. Nak pergi bank masukkan duit saving dan loan ASB. Cik CT ni mane ade kereta. Yang ade tu ha..kat garaj rumah ni si abang merah Legenda. Hehehe..sebut pasal si abang merah ni dah lame rasanya cik abang merah aku tu tak berrmandi. Dah berhabuk dah. Tengok lah kalau ade masa free esok petang. Aku nak beraktiviti bersama abang merah. Starter abang merah tu pun macam dah habis bateri jer. Kene pakai kick start lah pulak bila nak hidupkan enjin abang merah tu. Nanti lah, aku bawak abang merah pergi servis.

Ehh..ehh..apasal tercerita pasal abang merah ni??? Hahahaha...

Okay lah berbalik semula pada kisah aku keluar sat tadi ye. Aku pergi bank kat area Taipan tu jer. Dalam-dalam aku tengah menunggang motor tu, aku ternampaklah kereta memandu sedang tersengguk-sengguk di tepi jalan. Hehehe...Awat lah slow sangat kereta memandu ni? Rupa-rupanya, orang tengah belajar memandu. Tetibe teringat kenangan waktu dulu masa ambil lesen kereta. Dah hampir lebih sembilan tahun dah aku berjaya dapatkan lesen kereta dan motor. Tapi sampai la ni aku tak mempraktikkan lesen tu. Praktik lesen motor jer. Hahaha...Keyakinan nak bawak kereta pun memang dah drop la ni. Tak yakin nak drive. 

Adakah aku perlu ambil sekali lagi lesen? Rasanye tak perlu kot. Buat ape nak ambil lesen lagi padahal memang dah ada lesen. Buat perabih boras jer...Hahahaha...Bukan buat perabih beras lah tapi buat perabih duit jer. Ala, aku tahu nak start drive ni aku memang perlukan iltizam dan keazaman yang tinggi. Keberanian tu kena ada. Masalahnya, Cik CT ni beraninya tu ntah ke mana ntah. Si Norma tu dah offer dah nak ajar bawak cik Bibah dia kat area stadium. Tapi aku ni ha, duk tunda-tunda jer. Memang tak dapeklah cik Noma tu nak menolong. Hahaha...

In sha Allah, tak lame lagi berani lah Cik CT tu. Belum tiba masanya lagi tu. Kalau dah start terer bawak kereta memang sokmo panjanglah langkahnya nanti. Memang tak lekat kat rumah lah jawabnya. Hehehe...

Pasal amik lesen kereta masa blaja kat Segamat dulu. Aku ingat lagi kelas hari Sabtu dan Ahad. Cikgu memandu akan datang amik kitorang kat UiTM Segamat tu. Aku lupe apa nama sekolah memandu tu. Dulu belajar memandu pakai kereta kancil jer. Belajar pulak manual. Tapi la ni, aku dengar kereta memandu dah pakai kereta viva. Dan boleh pilih sama ada nak amik lesen manual atau auto. Kalau ada lesen auto, kome-kome memang boleh bawak auto jer kat jalan raya tu nanti. Tapi kalau amik lesen manual, kome-kome boleh bawak dua-dua sekali. Advantage pada yang amik lesen manual la kan. Hehehe...

Masa belajar memandu dulu part yang paling aku suka adalah tiga penjuru. Part yang paling aku tak suka mestilah parking. Aduhai..habis aku langgar tiang kat belakang petak parking tu masa kelas. Punyelah susah betul nak ingat step masuk parking tu. Part tiga penjuru senang sikit stepnye. Part bukit lah yang paling kelakar. Hahaha...Aku ingat lagi, punyer lah aku tekan minyak sampai mengaum bunyi enjin tapi awat kereta tak gerak-gerak ke depan. Rupa-rupanya aku tak lepas handbreak. Kahkahkah...Geleng kepala cikgu memandu aku. Memang lah tak gerak kereta tu CT oii...Kuikuikui.....

Tang latihan jalan raya pulak, aku rasa cikgu memandu aku mesti bengang dengan aku tau. Sebab apa? Sebab aku ni takut sangat nak tekan minyak tu lebih. Dia rasa kereta tu gerak slow sangat kot. Ape dia nak aspek dari aku ni, seorang budak yang memang experience 0 pasal driving. Hahaha...Aku mana pernah bawak kereta. Motor memang selalu lah aku bawak area kampung tu. Kalau motor tak usah cakaplah, aku ni kategori Minah Rempit jugak lah. Hahaha..Tapi tak der lah sampai nak pergi berlumba tu. Nak cari nahas ke haper.....

Aku ingat lagi,....

"CT....cube awak tekan minyak tu dalam lagi. Slow sangat ni. Awak jangan takut sangat nak tekan minyak tu.." 

Hampir begitu lah ayat yang cikgu tu cakap. Tapi masalahnya, aku tak ikut pun cakap cikgu tu. Hahaha...Bila hari test dengan JPJ, semua part parking, tiga penjuru dan bukit aku lulus. Tapi tidak pada ujian jalan raya..Kahkahkah..Aku gagal weiii...tak silap, aku gagal tang traffic light, drive dalam keadaan agak merbahaya (Bagi pegawai JPJ tu la kot...sebab aku rasa okay jer aku drive...Huhuhu) dan juga enjin mati tengah jalan. So, aku kene ambil sekali lagi ujian jalan raya. So, kene tambah lagi RM50 (harga masa time tu). Second time tu aku lepas akhirnya. Alhamdulillah..

Part motor pulak tak payah cakaplah. Aku lulus dengan sekali ujian jer. Part paling aku suka time ujian motor ni adalah pusingan 8 dan juga brek mengejut. Hehehe...Part brek mengejut paling best dan sadis. Bukan sadis kat aku la sebenarnya, tapi sadis kat pandangan mata aku ni ha. Aku ingat lagi, ada seorang budak cina lelaki ni dia tengah buat latihan brek mengejut. Aku tak pasti lah sama ada dia bawak terlalu laju atau brek kaki motor terlalu makan, akhirnya motor yang dibawak terus terjunam ke semak. Kesian aku tengok. Semua yang ada kat situ tergamam dengan apa yang berlaku. Mujur lah budak lelaki tu tak ada apa-apa kecederaan. Huhuhu...Trauma sat aku dengan part brek mengejut ni..

Dan kini, aku menggunakan dengan sebaik mungkin lesen memandu tu. Tapi tang motor lah. Tang kereta macam belum jer. Hahaha..(Lesen aku tu combine lesen motor dan kereta)

Tapi memang satu kenagan yang tak dapat nak dilupakan masa belajar memandu dulu. Masa kelas calculus or programming dulu pun tak se'nervous' masa belajar memandu kereta tau. So, aku paham sangat perasaan depa-depa yang sedang belajar memandu ni. Kalau korang nampak kereta memandu depan mata korang sedang bergerak macam siput tu, jangan lah korang duk hangin atau buat ketupat dalam kereta, sebab korang dulu pun macam tu jugak. Terkial-kial nak tukar gear. Terkial-kial nak bagi signal..Terkial-kial nak tengok cermin pandang belakang dan jugak cermin kanan kiri. So, imbau semula masa korang belajar memandu dulu termasuklah aku ni ha.

Untuk cikgu-cikgu memandu diluar sana, terima kasih diucapkan pada kalian semua. Kalau takde kalian-kalian ni, memang kitorang tak pandai bawak kereta kat jalan raya. Tapi sayangnya, ada sesetengah individu langsung tak mempraktikkan apa yang sudah dipelajari dulu. Lihat lah sekarang kat jalan raya, pemandu-pemandu drive kereta macam dia seorang je yang ada kat jalan raya tu. Tak ade langsung rasa timbang rasa. Signal kiri kanan pun dah tak tahu apa fungsi sebenar. Maaflah cikgu-cikgu memandu diluar sana, korang memang dah buat yang sebaik mungkin untuk pelajar-pelajar tapi sayangnya pemegang lesen tak menggunakan sebaik mungkin apa yang depa ada. Tak semualah, cuma segelintirnya sahaja. 

In sha Allah, mudah-mudahan aku tak termasuk di dalam yang segelintir itu nanti. Hehehe....

Comments

Popular posts from this blog

Hajat - Haida (Lirik)

Hajat - Hajat Bisakah kau tempuh ranjau ini Yang pastinya jurang menghalang Sanggupkah engkau Susah payah bersamaku Janganlah pula nanti Kau menyesali Setelah melalui Ku sekadar mawar di jalanan Tak bererti duri yang dipandang Rupa adalah diangankan setiap insan Betapa jauh jarak kita berdua Janggal digandingkan Pernahkah kau fikir satu masa nanti  Sayangku apa kan terjadi Pasti gelora yang akan melanda Kita berdua akan karam Ohh kasihh...... Sungguhku mengerti Tulus benar oh kasihmu tak kusangsikan Seputih hatiku itulah kasihmu dari dulu dan kini Ohh sayangku..... Lupakanlah semua hajat untuk memiliki diriku ini Tak sanggup rasanya dirimu dicerca  Maka retak kasih saudara Kita saling kasihi Jadikanlah itu memori Sayangku moga engkau tahu Tidak semua cinta bersatu

Bukit Sapu Tangan & Tasik Cermin

Tarikh : 16 September 2020 Tempat : Bukit Sapu Tangan ❤ Tasik Cermin Starting Point : Alam Budiman Trail Tempoh Pendakian : 4 jam 35 minit turun dan naik  Total Jarak Pendakian : 13KM Tahap Kesukaran : Easy to Moderate Log perjalanan  Baru aku tahu yang area aku duduk sekarang ni rupa-rupanya ada 1 trail hiking yang kian dikenali dan menjadi pilihan hikers untuk melakukan aktiviti hiking mereka. Tak ku sangka, kawasan hutan tepi rumah aku ini merupakan satu kawasan hutan simpan. Patutlah kadang-kadang hari minggu penuh kereta bersusun tepi jalan sampaikan sekarang dah tak dibenarkan park disitu lagi since telah menganggu pengguna jalan raya yang lain. Kawasan hiking yang aku maksudkan ialah Setia Alam Community Trail . Dekat je dengan rumah aku. Keluar je kawasan apartment, lepas Petron amik simpang ke kiri jalan besar. 1st simpang tiga masuk kiri. Haaa..situ lah starting point nak ke Bukit Sapu Tangan & Tasik Cermin. Actually, lame sangat teringin nak ke sini. Namun tak ada sape y

Bila Meter Air Menderu Laju

Huhuhuhu...Sedihnya hati..sakitnya hati...kecewanya hati...segala jenis rase ade kala ini tatkala mengenangkan jumlah bil air Tentoobie bulan lepas...Mengucap panjang Cik CT dibuatnya bila melihatkan total amount yang perlu kami bayar nanti. Tak dapat nak dinafi lagi..dan tak dapat nak dipertikaikan lagi. Ternyata benar yang jumlah bil air bulan lepas melangkau ke tiga angka. RM215..RM215 (meh Cik CT 'bold'kan) uollss kami perlu bayar jumlah penggunaan air yang keluar padahal dalam erti kata yang sebenar-benarnya kami bertujuh takder lah guna air sampai melambung ke jumlah itu. Nampak macam kami tengah buat kenduri kawen besar-besaran atau ada kolam renang je sampai bil air melambung macam tu sekali. Actually every month, bil air Tentoobie lebih kurang dalam RM60 hingga ke RM70 jer. Paling banyak pun RM95. Benar-benar menguji tahap kesabaran seluruh warga Tentoobie khususnya Cik CT ni ha sebagai ketua rumah...Tak tenteram jiwa dibuatnya. Emosi Cik CT dan kawan-kawan