Skip to main content

Draft Hiking Bukit Batu Putih, Tanjung Tuan, PD - New entry 2023 -

                                                          Tarikh: 04 Dec 2021

                                                Tempat: Bukit Batu Putih, Tanjung Tuan

                                       Google Maps: Tanjung Tuan Recreational Forest

 Tahap Kesukaran: Easy

 Tempoh perjalanan: Less than 1 hour


Hi guys!! 

Jumpa lagi di Blog Cik CT. Kali ni aku nak story pulak next hiking aku after Bukit Melati. Since hari masih awal so tak nak lah lagi balik Setia Alam, we decided to hiking Bukit Batu Putih pulak. Kali ni Keyrol tak dapat nak follow since petang tu die kene keja pulak. So, Lydia dan Adda transfer ke kereta aku dan kitorang meneruskan perjalanan ke Port Dickson. Ehh, tak lagi since trip ni  kitorang gerak dengan Afiq pulak. Afiq ada kerja sikit so, die free around pukul 3 petang. Hmmm...ke mana kami sementara nak tunggu Afiq ni?? Kitorang menyinggah main air kat Hutan Lipur Ulu Bendul. Gigihkan weolss, dari Nilai terus ke Kuala Pilah. Hahaha. Perjalanan ke sana pun ambil masa lebih kurang sejam. But its okay, nak mendaki BBP punye pasal kan. Hehehe.

Rugi pulak tak bawak extra baju. Actually tak plan ape2 pun. Ni kes gamble je, main terjah. So, ke Ulu Bendul tu just main-main air gitew je lah. Celup2 kaki. Gila nak berendam dengan tak de baju sparenye. Kalau hari panas dan lah jugak baju kitorang tu kering. Tapi, cuaca petang tu pun redup je, mendung je. So, batalkan niat nak berendam. Maybe next time. Tak lama pun kat sana, after lunch kat food court yang ada kat situ kami terus gerak ke Seremban pulak. Nak pick up Afiq kat rumah. Kat sini hujan dah start lebat. Lebat selebat-lebatnya. Kitorang dah rase kecewa. Iye lah, camno nak mendaki kalau dah hujan. Huhuhu. Sampai rumah Afiq pun hujan masih turun. Tak tahan nak terkucil kitorang masuk sat rumah Afiq. Usha-usha pokok-pokok yang ada. Hailaa..kawan aku sorang ni memang suka bab-bab pokok. Serupa taman dah rumah die. Hehehe.
Afiq dah inform kalau still hujan ni kitorang lepak Starbuck je lah main Uno kot. Hahaha. 

Tapi, takpe, kitorang terus je gerak. Mana tahu langit kembali cerah. Hujan still lebat kat Seremban. 


.
.
.
.
.
27 Jan 2023

Tak berkesempatan nak post entri ni. Huhuhu. Setahun rupenye aku tinggalkan dunia blog. Last entry Hiking Bukit Nilai setahun yg lepas. Apasal aku dah lame tak update ek?? Hahaha. Busy bebeno.
Sepanjang tempoh setahun ni actually banyak benda yg berlaku dalam hidup aku. Tak sempat aku nak bercerita dalam ni. Tapi apa-apa pun tahun 2022 banyak meninggalkan kenangan manis dan jugak pahit buat diri aku personally. Moga tahun 2023 akan beri aku kenangan yang lebih indah lagi. 

So untuk tahun 2023 ni aku nak start balik menulis. nak start balik mengabadikan kenangan manis dan pahit dalam blog ni. Moga-moga aku terus rajin dan konsisten.

Sekarang aku memang lebih banyak aktif kat IG dan Facebook. Semua aku ceritakan dalam tu dalam bentuk reels video. Tapi blog ni lain sikit sebab kite kene menaip. merangka ayat yang terbaik and best untuk bacaan sendiri dan mungkin jugak bacaan reader kat luar sane yg kebetulan singgah di blog aku ni. 

Hopefully aku terus konsisten kan. Hurmmm...untuk bulan pertaman 2023 tak banyak benda nak aku ceritakan lagi. Aku pun dah lama tak hiking dan dah lame jugak tak buat Shaklee. In sha Allah tahun ni aku nak kembali aktif semula.

Doakan aku ye guyss!!!

Comments

Popular posts from this blog

Hajat - Haida (Lirik)

Hajat - Hajat Bisakah kau tempuh ranjau ini Yang pastinya jurang menghalang Sanggupkah engkau Susah payah bersamaku Janganlah pula nanti Kau menyesali Setelah melalui Ku sekadar mawar di jalanan Tak bererti duri yang dipandang Rupa adalah diangankan setiap insan Betapa jauh jarak kita berdua Janggal digandingkan Pernahkah kau fikir satu masa nanti  Sayangku apa kan terjadi Pasti gelora yang akan melanda Kita berdua akan karam Ohh kasihh...... Sungguhku mengerti Tulus benar oh kasihmu tak kusangsikan Seputih hatiku itulah kasihmu dari dulu dan kini Ohh sayangku..... Lupakanlah semua hajat untuk memiliki diriku ini Tak sanggup rasanya dirimu dicerca  Maka retak kasih saudara Kita saling kasihi Jadikanlah itu memori Sayangku moga engkau tahu Tidak semua cinta bersatu

Bukit Sapu Tangan & Tasik Cermin

Tarikh : 16 September 2020 Tempat : Bukit Sapu Tangan ❤ Tasik Cermin Starting Point : Alam Budiman Trail Tempoh Pendakian : 4 jam 35 minit turun dan naik  Total Jarak Pendakian : 13KM Tahap Kesukaran : Easy to Moderate Log perjalanan  Baru aku tahu yang area aku duduk sekarang ni rupa-rupanya ada 1 trail hiking yang kian dikenali dan menjadi pilihan hikers untuk melakukan aktiviti hiking mereka. Tak ku sangka, kawasan hutan tepi rumah aku ini merupakan satu kawasan hutan simpan. Patutlah kadang-kadang hari minggu penuh kereta bersusun tepi jalan sampaikan sekarang dah tak dibenarkan park disitu lagi since telah menganggu pengguna jalan raya yang lain. Kawasan hiking yang aku maksudkan ialah Setia Alam Community Trail . Dekat je dengan rumah aku. Keluar je kawasan apartment, lepas Petron amik simpang ke kiri jalan besar. 1st simpang tiga masuk kiri. Haaa..situ lah starting point nak ke Bukit Sapu Tangan & Tasik Cermin. Actually, lame sangat teringin nak ke sini. Namun tak ada sape y

Bila Meter Air Menderu Laju

Huhuhuhu...Sedihnya hati..sakitnya hati...kecewanya hati...segala jenis rase ade kala ini tatkala mengenangkan jumlah bil air Tentoobie bulan lepas...Mengucap panjang Cik CT dibuatnya bila melihatkan total amount yang perlu kami bayar nanti. Tak dapat nak dinafi lagi..dan tak dapat nak dipertikaikan lagi. Ternyata benar yang jumlah bil air bulan lepas melangkau ke tiga angka. RM215..RM215 (meh Cik CT 'bold'kan) uollss kami perlu bayar jumlah penggunaan air yang keluar padahal dalam erti kata yang sebenar-benarnya kami bertujuh takder lah guna air sampai melambung ke jumlah itu. Nampak macam kami tengah buat kenduri kawen besar-besaran atau ada kolam renang je sampai bil air melambung macam tu sekali. Actually every month, bil air Tentoobie lebih kurang dalam RM60 hingga ke RM70 jer. Paling banyak pun RM95. Benar-benar menguji tahap kesabaran seluruh warga Tentoobie khususnya Cik CT ni ha sebagai ketua rumah...Tak tenteram jiwa dibuatnya. Emosi Cik CT dan kawan-kawan