Skip to main content

Novel Review: SPLIT


Novel Review: SPLIT

Penulis: Nurul Ain Syuhada

Rate: 9/10

Tarikh Bacaan: 18 – 20/10/2018



Siapapun aku, sayang itu tetap untukmu


Sinopsis Kulit Belakang:

Maryam, gadis yang umurnya kian lanjut usia dan belum terbuka pintu hatinya buat sang arjuna setelah pernah dikecewakan. Sehinggalah dirinya mula didatangi seseorang yang baik bicaranya, murah dengan senyumannya. Tanpa diduga mereka berdua menetap dibawah satu kondo yang sama!

            “ Kenapa saya tak pernah nampak awak?” – MIKAEL

            “ Resident kat sini mungkin beribu. Probability awak nak terserempak dengan saya macam satu nisbah tujuh ribu. So, memanglah kita tak pernah terserempak.” – MARYAM

Hari demi hari pun berganti sehinggalah karekter yang berbeza dalam tubuh yang sama buat pertama kali muncul dihadapan Maryam! Jejaka penuh misteri itu kadang-kadang boleh berubah menjadi seorang pemarah, kasar, jahat dan semua sikap mazmumahlah senang cakap!

            “Hoi? Kau hoikan aku? Aku ada nama okey. Nama aku bukan hoi. Hafez. H-A-F-E-Z. Hafez” – HAFEZ

            “Mikael, tak payah nak main-mainlah! Siang tadi awak tak buat perangai macam ni pun.” – MARYAM

Persoalan mula bermain di minda Maryam. Siapa MIKAEL? Dan siapa pula HAFEZ? Belum lagi reda hal Mikael dan Hafez, muncul pula karekter kanak-kanak bernama Adam yang mencari ibunya! Bertambah kalut Maryam jadinya! Siapa pula ADAM?

Perhubungan Mikael dan Maryam semakin rapat dan hampir beralih ke gerbang perkahwinan setelah desakan daripada ayah Maryam yang tak habis-habis meminta supaya Maryam segera berkahwin. Pada waktu itu Maryam merasakan Mikael calon yang paling layak. Setelah berkahwin ada lagi kejutan yang dialami Maryam. Kejutan apakah itu? Ada tiga sahajakah personaliti Mikael? Akan tersingkapkah lagi personaliti Mikael yang belum diketahui Maryam? Mampukah Maryam terus hidup dengan karekter-karekter lain Mikael? Semuanya akan terjawab dalam Split.
.
.
.

Review aku:

Finally, berjaya jugak aku habiskan membaca novel ini dalam masa 3 hari. Actually, aku sebenarnya boleh habiskan pembacaan dalam masa satu atau dua hari je tapi entah lah, tak tahu kenapa aku tak nak cepat-cepat habiskan baca novel yang menarik ni. Seriously wei, menarik kot plot novel ni. Penulis berjaya membawa topik mengenai penyakit D.I.D. Dissociative Identity Disorder atau boleh dipanggil MPD iaitu Mulltiple Personality Disorder. Senang citer Split Personality lah. Sebab tu jugaklah kot novel ni diberi tajuk SPLIT. Hehehe..

Bila baca novel ni aku terbayang drama korea yang pernah aku tengok dulu iaitu Kill Me Heal Me. Drama yang dilakonkan oleh Ji Sung & Hwang Jeong Eum. Giler best weeii citer tu. Tu pun aku sayang nak tamatkan citer tu tau. Sebab lepas ni aku tak dapat tengok Shin Se Gi dah. Huhuhu. (Padahal boleh je repeat tengok drama tu..)

Dalam ni ade karekter Hafez kan?? Bila tiba part Hafez tu automatik aku terbayang Shi Se Gi dalam drama Kill Me Heal Me tu. Hahaha. Annoying, kasar, suka cakap lepas, suka menyakat. Same lah peel yang ada pada Hafez. Suka beno menyakat si Maryam. Seperti dalam drama Kill Me Heal Me tu, Oh Ri Jin nampak lebih tertarik pada karekter Shin Se Gi kan. Same lah jugak dengan dalam novel Split ni, Maryam lebih tertarik dan suka pada karekter Hafez sebab Hafez sentiasa ada bila die memerlukan. Protective. Actually, aku sendiri pun suka karekter  Hafez ni. Hahaha. Sebab, walaupun dia agak kasar, annoying, poyo tapi ada lah jugak sikap dia yang baik hati & romantic tu. Mungkin dia dah sehaluan dengan Mikael kot. Alah, lagipun depa orang yang sama kan...

Oh ya, bagi aku karektor Mikael pun menarik. Soft jer orangnya. Tenang. Lemah lembut tutur katanya. Sesuai sangat lah dengan Maryam tu ha. Apa lagi personaliti lain dalam diri Mikael? Actually, sume personalitilah aku suka. Aku suka Mikael tu sendiri, Hafez yang annoying, Adam yang manja..tapi dalam novel ni jarang Adam keluar. Dua kali kot kalau tak silap pembacaan aku. Oh ya, personaliti Dhia pun aku suka. Kelakar lah Dhia. Kau bayangkan seorang lelaki yang berkarekter macho, handsome tetibe melentikkan tangannya bila bercakap. Terbayang aku pada watak Ahhn Yoo Na dalam Kill Me Heal Me. Hahahaha..Dalam novel ni Dhia kamceng dah dengan Maryam. Macam bestfriend dah!

Personaliti lain Mikael ialah Encik Suffian. Part Encik Suffian ni pun kelakar. Seboleh mungkin Maryam tak nak personaliti yang ni keluar dari badan Mikael. Sebab apa? Sebab Encik Suffian macam bapak-bapak sangat. Kuat membebel. Hahaha.. Sabar jer lah kau, Maryam.

Personaliti Jeff & Kid jugak menarik. Mereka kembar yang selalu tak sehaluan. Ada satu part tu buat aku gelak sakan, sampai norma pun tegur aku apa yang aku gelakkan tu. Seriously kelakar wei. Pandai penulis novel ni. Macam aku tengah tengok kat tv.

So, itulah dia enam personaliti yang dimiliki oleh Mikael. Hafez, Dhia, Encik Suffian, Adam, Jeff & Kid.

Karekter Maryam dalam novel ni aku impress sebab dia berjaya handle keenam-enam personaliti Mikael yang boleh membuatkan Maryam pening kepala dan mungkin akan demam satu badan. Haha..Maybe sebab Maryam ni kental orangnya. Seriosly weh, kalau aku sendiri jadi Maryam boleh ke tidak aku handle semua personaliti yang suami aku ada tu. Boleh ke tidak aku terima "mereka" seadanya.

Dalam novel ni jugak, penulis tak mengetengahkan sangat dengan lebih details apa itu D.I.D. Mungkin novel ni nak dijadikan lebih santai untuk pembaca. Cukup lah aku tengok Kill Me Heal Me dah buat aku pening kepala kekadang. Hahaha. So, agak-agak korang lenyap tak enam personaliti yang ada dengan Mikael tu?? Kalau nak tahu korang kene lah baca novel ni. Seriously best. Macam mane kehidupan rumah tangga Maryam & Mikael? Kenapa Mikael boleh ada personaliti yang lain-lain tu? Siapa Muaz dalam novel ni? Seriously cakap aku geram dengan watak Muaz dalam novel ni. Hehehe.

So, dapatkan novel ni segera tau. Actually, novel ni dah lama keluar pun. Tahun 2017 tak silap aku. Tapi disebabkan ada satu hari tu, aku duk lah scroll IG then ternampak satu video pelakon Syukri Yahya tengah berjalan lembut ala-ala gaya si Sajat kat tengah airport ditepuk tiba-tiba oleh seorang pakcik yang kebetulan lalu disitu. Kelakar weii. So, aku baca caption rupa-rupanya Syukri Yahya sedang menjayakan satu karekter dalam drama terbaru dia iaitu SPLIT THE SERIES. Adaptasi novel ni lah weii..Karekter ape si Syukri tengah bawakkan tu agaknya.?? Hahaha...

Dari situlah, aku google novel ni dan akhirnya aku decide nak order online novel ni weii..So, itu lah penyebabnya awat aku beriya-iya nak buat review novel ni. Hahaha....Tak sabar pulak nak tunggu novel Split ni didramakan. Tak silap aku Sara Ali akan menjayakan watak Maryam. Aku tak berapa sure boleh ke tidak Sara Ali tu bawak watak Maryam sebab Maryam dalam novel ni seorang wanita yang berkerjaya, sofistikated, tegas, dan kadang-kadang kelakar. Sara Ali perlu mengekspretasikan semua ekspresi yang ada dalam karekter Maryam tu. Sebab bagi aku, Sara Ali macam agak kaku dalam lakonannya lagi. Entahlah.. Ekspresi muka dia tu macam keras semacam jer. Huhuhu. Tapi mana lah kita nak tahu kan, maybe dia berjaya bawa kerekter Maryam ni. Kita nantikan sajalah drama ni keluarkan. Aku tak tahu bila drama yang diadaptasi dari novel Split ni akan ditayangkan. Tapi diharapkan, drama nanti sebestlah macam novelnya. Hehehe...

So, itu jer lah review aku mengenai novel SPLIT karya Nurul Ain Syuhada ni. Nantikan next review novel aku,  Jangan Menangis Cinta!!! Novel ni serious buat aku meleleh air mata sepanjang pembacaan. Cisss!!!



Comments


  1. Oke bosku ... Akan segera kami proses.. mohon ditunggu sebentar ya...

    ReplyDelete
  2. novel ni masih ada lagi ke dkt kedai buku

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Hajat - Haida (Lirik)

Hajat - Hajat Bisakah kau tempuh ranjau ini Yang pastinya jurang menghalang Sanggupkah engkau Susah payah bersamaku Janganlah pula nanti Kau menyesali Setelah melalui Ku sekadar mawar di jalanan Tak bererti duri yang dipandang Rupa adalah diangankan setiap insan Betapa jauh jarak kita berdua Janggal digandingkan Pernahkah kau fikir satu masa nanti  Sayangku apa kan terjadi Pasti gelora yang akan melanda Kita berdua akan karam Ohh kasihh...... Sungguhku mengerti Tulus benar oh kasihmu tak kusangsikan Seputih hatiku itulah kasihmu dari dulu dan kini Ohh sayangku..... Lupakanlah semua hajat untuk memiliki diriku ini Tak sanggup rasanya dirimu dicerca  Maka retak kasih saudara Kita saling kasihi Jadikanlah itu memori Sayangku moga engkau tahu Tidak semua cinta bersatu

Bukit Sapu Tangan & Tasik Cermin

Tarikh : 16 September 2020 Tempat : Bukit Sapu Tangan ❤ Tasik Cermin Starting Point : Alam Budiman Trail Tempoh Pendakian : 4 jam 35 minit turun dan naik  Total Jarak Pendakian : 13KM Tahap Kesukaran : Easy to Moderate Log perjalanan  Baru aku tahu yang area aku duduk sekarang ni rupa-rupanya ada 1 trail hiking yang kian dikenali dan menjadi pilihan hikers untuk melakukan aktiviti hiking mereka. Tak ku sangka, kawasan hutan tepi rumah aku ini merupakan satu kawasan hutan simpan. Patutlah kadang-kadang hari minggu penuh kereta bersusun tepi jalan sampaikan sekarang dah tak dibenarkan park disitu lagi since telah menganggu pengguna jalan raya yang lain. Kawasan hiking yang aku maksudkan ialah Setia Alam Community Trail . Dekat je dengan rumah aku. Keluar je kawasan apartment, lepas Petron amik simpang ke kiri jalan besar. 1st simpang tiga masuk kiri. Haaa..situ lah starting point nak ke Bukit Sapu Tangan & Tasik Cermin. Actually, lame sangat teringin nak ke sini. Namun tak ada sape y

Bila Meter Air Menderu Laju

Huhuhuhu...Sedihnya hati..sakitnya hati...kecewanya hati...segala jenis rase ade kala ini tatkala mengenangkan jumlah bil air Tentoobie bulan lepas...Mengucap panjang Cik CT dibuatnya bila melihatkan total amount yang perlu kami bayar nanti. Tak dapat nak dinafi lagi..dan tak dapat nak dipertikaikan lagi. Ternyata benar yang jumlah bil air bulan lepas melangkau ke tiga angka. RM215..RM215 (meh Cik CT 'bold'kan) uollss kami perlu bayar jumlah penggunaan air yang keluar padahal dalam erti kata yang sebenar-benarnya kami bertujuh takder lah guna air sampai melambung ke jumlah itu. Nampak macam kami tengah buat kenduri kawen besar-besaran atau ada kolam renang je sampai bil air melambung macam tu sekali. Actually every month, bil air Tentoobie lebih kurang dalam RM60 hingga ke RM70 jer. Paling banyak pun RM95. Benar-benar menguji tahap kesabaran seluruh warga Tentoobie khususnya Cik CT ni ha sebagai ketua rumah...Tak tenteram jiwa dibuatnya. Emosi Cik CT dan kawan-kawan