Skip to main content

Novel Review: Aku Tak Salah

Novel Review: Aku Tak Salah

Penulis: Kamsiah Abu

Rate: 7/10

Tarikh Bacaan: 25– 28/10/2018


Tiada noktah dalam mencari cinta kerana cinta yang ikhlas tiada batasnya....


Sinopsis Kulit Belakang:

Norsyazwani tidak pernah menduga akan menjadi isteri Airil Amri hanya melalui perkenalan yang begitu singkat. Dalam pada itu, hati Norsyazwani terusik apabila majikannya, Badrul membuat pengakuan bahawa dia amat mencintai Norsyazwani secara diam salama ini. Namun pengakuan itu sudah terlambat apabila Norsyazwani sudah membuat keputusan untuk menjadi isteri Airil Amri. Dia nekad mengikut suaminya merantau jauh ke luar negara sebaik sahaja selepas pernikahan mereka.

Namun kebahagiaan yang diimpikan Norsyazwani hancur berkecai apabila mengetahui cinta Airil Amri terhadapanya adalah palsu. Lelaki itu telah menunjukkan belangnya sebaik sahaja mereka berjauhan dari kaum keluarga. Manakala Badrul pula tidak pernah putus asa untuk cuba memiliki Norsyazwani. Lebih-lebih lagi apabila dia mendapat tahu cerita sebenar di sebalik wasiat arwah datuknya.

Mengapakah Airil Amri menipu Norsyazwani? Mampukah Norsyazwani menempuhi cabaran hidup selepas berkahwin dengan lelaki itu? Berjayakah Badrul meraih cinta Norsyazwani? Kenapa pula dia begitu bersungguh-sungguh mahu hidup dengan wanita itu walaupun dia sedar mencintai isteri orang adalah berdosa?

                “Tak semua lelaki suka menunjuk-nunjuk depan perempuan. Lelaki yang jujur, takkan menunjuk-nunjuk.” – BADRUL

                “Sebab Hani bukan anak ayamlah, maka Am nak ambil Hani dengan cara terhormat, iaitu melalui ijab Kabul. Kalau anak ayam, Am terus ambil bawa lari je.” – AIRIL AMRI

                “Perkahwinan jugak bukanlah macam main pondok-pondok yang boleh dibina bila suka dan diruntukan bila-bila masa kalau tak sesuai.” – NORSYAZWANI

.
.
.
.

Review Aku:

Novel yang seterusnya untuk aku review ialah novel yang bertajuk “Aku Tak Salah”. Di antara 10 koleksi novel yang aku beli di Karangkraf Mall yang setiap satunya berharga RM1. Murah kan??? Aku memang pantang tengok novel murah-murah ni, pasti akan aku rembat. Hahaha.

Seriously agak jenuh jugaklah aku nak menghabiskan novel ni. Aku ambil masa lebih kurang 4 hari untuk habiskan novel ni selepas aku habiskan pembacaan novel “Jadikan Aku Terakhir”. 

Novel ni pada permulaannya sangat membosankan. Aku hampir-hampir saja putus asa nak menghabiskannya. Tapi bukanlah Siti Faiross, si ulat novel kalau tak tamatkan pembacaan novel-novelnya. Walaupun beli dengan harga murah, aku sangat menghargai setiap novel-novel yang aku beli. Sekaligus aku menghargai penulis-penulis yang memerah otak, bertungkus lumus menyiapkan manuskrip mereka. Dan kenapa tidak aku tamatkan apa yang telah aku mulakan. Betulkan...???

Aku bersyukur sangat aku tak fed up dengan novel ni. Kerana novel karya penulis Kamsiah Abu ni sangat bagus dari pengisiannya. Digarapkan dari firman yang terdapat dalam Surah Al-Baqarah ayat 286.

“Bersandarkan keyakinan bahawa Allah tidak akan membebani seseorang melainkan dengan kesesuaian keupayaanya.”

Penulis ini terpanggil untuk menggarapkan firman ini di dalam naskhah “Aku Tak Salah” ini. Diluar sana, ramai di kalangan kita yang sering mengeluh ketika ditimpa musibah tetapi lupa bersyukur apabila mendapat kebaikan. Tak sedar ke kita yang sebenarnya Allah sayangkan mereka yang diuji olehNya. Tak rasa bertuah ke kita adalah makhluk yang dipilih olehNya untuk menerima ujian daripadaNya. Bila aku baca novel ni, aku teringatkan seorang sahabat aku yang bila dia berada di dalam kesusahan pasti akan ada insan-insan yang sedia membantunya. Namun mengapa dia mengeluh dengan kesusahan yang dialaminya itu. Mengapa dia tak terfikir yang Allah sebenarnya sangat sayangkan dia.

Allah tak akan menguji hambaNya sesuai dengan keupayaan dia untuk menghadapinya. Setiap apa yang berlaku pasti ada hikmahNya. Allah sesekali tidak pernah zalim pada hamba-hambaNya. Aku sedih sebab dia sepertinya menyalahkan takdir dengan apa yang telah menimpa dirinya itu. Namun tak sedarkah dia, Allah tak akan pernah zalim pada hambaNya. Seperti yang aku taip kat atas, jika dia ditimpa masalah pasti akan ada insan yang baik hati disampingnya. Urusannya dipermudahkan. Tapi kenapa dia tak nampak semua itu??

Harapan dan doaku agar sahabat ku itu kembali semula ke landasan yang sebenarnya. Dalam setiap kesakitan pasti ada ubatnya dan dalam setiap kedukaan pasti ada penawarnya. Allah tak pernah mungkir janji pada hamba-hambaNya yang sabar dan bertaqwa kepadaNya. Wallahulam. Sebaik-baik pertolongan adalah dariNya. Kembali kepadaNya. Mintak bersunguh-sungguh dan redha dengan apa ketentuan yang telah ditetapkanNya.

Aku ni pun bukanlah baik sangat tapi aku tak nak tengok sahabatku terus terlena dan hanyut dalam emosi dan masalahnya. Aku sangat sayangkan sahabat aku itu. Aku sedih bila dia amibil tindakan seperti itu. Aku sebagai sahabat hanya mampu mendoakan yang terbaik untuknya.

Oppss..maaf, review aku mengenai novel yang aku baru habis baca dah jadi sesi luahan perasaan aku pulak. Hehehe..Aku bersyukur sangat dapat baca novel ni. Penulisnya dapat menyampaikan apa isi yang nak disampaikan itu. Berhati-hati dalam setiap perkataan kita. Lagi-lagi didalam perhubungan suami isteri. Cerai berai jangan dibuat main-main. Memanglah penceraian itu dihalalkan tapi penceraian itu adalah sesuatu yang tidak disukai oleh Allah. Berdiam diri itu lebih baik di saat kau sedang marah. Pabila kita sedang marah, kita akan mengeluarkan kata-kata yang tak elok tanpa kita sedari. Bila dah tak tersedar, nak menyesal pun dah tak guna.

Janganlah kita mencintai seseorang yang bukan dan tak akan menjadi milik kita lagi. Lebih-lebih lagi yang dicintai itu suami atau isteri orang. Berdosa kalau ada perasaan sebegitu. Relakanlah dengan redha dan ikhlas insan yang kita sayang tu jika cinta kita tulus dan suci. Doakan kebahagiaan si dia bersama suami atau isteri yang tercinta. Perancangan Allah itu adalah yang terbaik. Allah dah susun cantik-cantik. Mungkin kita tak ditakdirkan berjodoh dengannya. Namun Allah bagi kita pengganti yang lebih baik untuk kita. Wallahualam..

Kekalkanlah hubungan silaturrahim sesama manusia. Janganlah disebabkan harta kita jadi buta, jadi tamak. Sanggup melukakan hati dan menganiaya orang lain. Umat islam di dunia semuanya bersaudara. Allah sangat sayang pada mereka yang menjaga silaturrahim sesama manusia.

Keseluruhannya, aku sangat berpuas hati dengan naskhah ini. Mungkin aku akan mencari karya-karya lain dari penulis Kamsiah Abu ini. Bagi kawan-kawan yang sukakan novel yang santai, jujur aku katakan aku tak syorkan korang baca novel ni tapi dalam masa yang sama korang akan rugi kalau korang tak baca novel ni. Hehehe. Terpulang pada setiap individu, kalau korang rasa korang nakkan pembacaan yang agak berat, inilah novelnya.

Okay, itu jer lah review aku tentang novel “Aku Tak Salah” ini. Kalau nak tahu bab apa dan karektor apa yang aku ceritakan dalam review aku tu, korang kenelah baca. Nak pinjam novel aku?? Boleh jer...Mai lah Subang. Hahahaha...

Next novel pulak??? “Akhirnya Aku Kahwin”.

Hahaha...Best ni..sebab aku pun belum kawen lagi...opsss!!! 



Comments

Popular posts from this blog

Hajat - Haida (Lirik)

Hajat - Hajat Bisakah kau tempuh ranjau ini Yang pastinya jurang menghalang Sanggupkah engkau Susah payah bersamaku Janganlah pula nanti Kau menyesali Setelah melalui Ku sekadar mawar di jalanan Tak bererti duri yang dipandang Rupa adalah diangankan setiap insan Betapa jauh jarak kita berdua Janggal digandingkan Pernahkah kau fikir satu masa nanti  Sayangku apa kan terjadi Pasti gelora yang akan melanda Kita berdua akan karam Ohh kasihh...... Sungguhku mengerti Tulus benar oh kasihmu tak kusangsikan Seputih hatiku itulah kasihmu dari dulu dan kini Ohh sayangku..... Lupakanlah semua hajat untuk memiliki diriku ini Tak sanggup rasanya dirimu dicerca  Maka retak kasih saudara Kita saling kasihi Jadikanlah itu memori Sayangku moga engkau tahu Tidak semua cinta bersatu

Bukit Sapu Tangan & Tasik Cermin

Tarikh : 16 September 2020 Tempat : Bukit Sapu Tangan ❤ Tasik Cermin Starting Point : Alam Budiman Trail Tempoh Pendakian : 4 jam 35 minit turun dan naik  Total Jarak Pendakian : 13KM Tahap Kesukaran : Easy to Moderate Log perjalanan  Baru aku tahu yang area aku duduk sekarang ni rupa-rupanya ada 1 trail hiking yang kian dikenali dan menjadi pilihan hikers untuk melakukan aktiviti hiking mereka. Tak ku sangka, kawasan hutan tepi rumah aku ini merupakan satu kawasan hutan simpan. Patutlah kadang-kadang hari minggu penuh kereta bersusun tepi jalan sampaikan sekarang dah tak dibenarkan park disitu lagi since telah menganggu pengguna jalan raya yang lain. Kawasan hiking yang aku maksudkan ialah Setia Alam Community Trail . Dekat je dengan rumah aku. Keluar je kawasan apartment, lepas Petron amik simpang ke kiri jalan besar. 1st simpang tiga masuk kiri. Haaa..situ lah starting point nak ke Bukit Sapu Tangan & Tasik Cermin. Actually, lame sangat teringin nak ke sini. Namun tak ada sape y

Bila Meter Air Menderu Laju

Huhuhuhu...Sedihnya hati..sakitnya hati...kecewanya hati...segala jenis rase ade kala ini tatkala mengenangkan jumlah bil air Tentoobie bulan lepas...Mengucap panjang Cik CT dibuatnya bila melihatkan total amount yang perlu kami bayar nanti. Tak dapat nak dinafi lagi..dan tak dapat nak dipertikaikan lagi. Ternyata benar yang jumlah bil air bulan lepas melangkau ke tiga angka. RM215..RM215 (meh Cik CT 'bold'kan) uollss kami perlu bayar jumlah penggunaan air yang keluar padahal dalam erti kata yang sebenar-benarnya kami bertujuh takder lah guna air sampai melambung ke jumlah itu. Nampak macam kami tengah buat kenduri kawen besar-besaran atau ada kolam renang je sampai bil air melambung macam tu sekali. Actually every month, bil air Tentoobie lebih kurang dalam RM60 hingga ke RM70 jer. Paling banyak pun RM95. Benar-benar menguji tahap kesabaran seluruh warga Tentoobie khususnya Cik CT ni ha sebagai ketua rumah...Tak tenteram jiwa dibuatnya. Emosi Cik CT dan kawan-kawan