Skip to main content

Tips Untuk Sistem Pencernaan Yang Sihat

Kepentingan usus yang sihat: sistem penghadaman dan immunisasi

Usus memainkan peranan penting dalam sistem penghadaman makanan, penyerapan nutrien dan pembuangan bahan buangan. Sekiranya usus tidak sihat, penyerapan nutrien akan terganggu dan seterusnya mudah mendapat penyakit. Lebih kurang 70% sel-sel pertahanan badan berada dalam usus. Oleh itu, sistem penghadaman yang sihat adalah demi mengekalkan sistem imunisasi yang sihat.

Bagaimanakah anda mengetahui usus anda sihat?

Bagi mendapatkan maklumat tersebut, sesorang hanya perlu memerhati corak najis. Seseorang yang menbuang air besar dengan tidak normal akan menyebabkan toksid berkumpul di dalam badan dan hal ini akan menyebabkan keadaan kulit terganggu dan perut menjadi buncit.

Klik Sini untuk ujian usus anda.....

Benarkah menbuang air besar setiap hari bermaksud usus sesorang itu sihat?

Tidak Benar! Jangan anggap dengan membuang air besar setiap hari bermaksu usus seseorang itu sihat.

Tanda-tanda usus tidak sihat:
a) najis terlalu berbau
b) tidak berbentuk
c) warna terlalu gelap
d) tenggelam sampai bawah mangkuk tandas
e) kentut terlalu berbau

3 komponen penting untuk mendapatkan usus yang sihat
a) pencernaan makanan yang baik - Digezyme
b) pertumbuhan kuman yang baik - Probiotik
c) pembuangan najis yang lancar - Fiber

Siapakah yang perlu menumpukan perhatian kepada masalah usus?

Individu yang sentiasa mengalami sembelit; makan secara tidak seimbang dan terlalu berminyak atau masin; dan memerlukan ubat laksatif untuk membantu pembuangan air besar.

BAHAYA! Kanser usus besar merupakan kanser yang kedua tinggi di Malaysia. Penjagaan kesihatan usus seharusnye dimulai dari usia muda. Bagi golongan yang berusia 40 tahun ke atas, pemeriksaan usus adalah digalakkan.

Elakkan ubat laksatif; penggunaan ubat sepanjang masa tidak boleh membaiki masalah sembelit. Malah ia akan mengakibatkan seseorang ketagihan ubat, dan seterusnya mengurangkan pergerakan usus (peristalsis)!

Apakah keburukan sembelit?

- bahan-bahan toksid dan kuman yang jahat akan berkumpul dalam usus kita
- imunisasi seseorang akan menjadi lemah
- kadar metabolisma menurun dan boleh mengakibatkan penuaan kulit
- mengakibatkan buasir
- meningkatkan risiko kanser usus besar

Bagi golongan sibuk zaman kini, apakah cara untuk memastikan usus sentiasa sihat?

Minum air yang mencukupi
- minum sekurang-kurangnya 1.6-1.8L (lebih kurang 8 gelas) air setiap hari. Kita tidak harus minum air ketika berasa haus sahaja. Ini kerana perasaan haus itu bermaksud badan kita sudah kekurangan air. Kekurangan air merupakan salah satu faktor utama masalah sembelit dan buasir.

Makan makanan yang kaya dengan serat
- pengambilan serat yang mencukupi daripada sayur-sayuran, buah-buahan dan bijiran penuh setiap hari adalah penting untuk menggalakkan pergerakan usus yang normal. Ini dapat mencegah sembelit dan kanser usus besar.

Menambahkan kuman baik (probiotik) dalam usus.
- cara pemakanan yang tidak seimbang boleh menyebabkan kuman jahat membiak dalam usus kita dan mengakibatkan masalah penghadaman seperti sembelit, banyak gas dan cirit-birit. Pengambilan kuman baik daripada makanan seperti yogurt ataupun suplemen probiotik membantu menentang kuman jahat dan mengekalkan keadaan usus yang sihat.

Tambahkan enzim pencernaan dalam usus
- badan manusia bergantung kepada enzim pencernaan untuk menjalankan fungsi penghadaman dan penyerapan khasiat yang lengkap. Jumlah enzim dalam badan kita semakin berkurangan seiring dengan peningkatan umur. Dengan penambahan pengambilan enzim pencernaan, kita dapat mencegah masalah penghadaman seperti kembung perut.

Comments

Popular posts from this blog

Hajat - Haida (Lirik)

Hajat - Hajat Bisakah kau tempuh ranjau ini Yang pastinya jurang menghalang Sanggupkah engkau Susah payah bersamaku Janganlah pula nanti Kau menyesali Setelah melalui Ku sekadar mawar di jalanan Tak bererti duri yang dipandang Rupa adalah diangankan setiap insan Betapa jauh jarak kita berdua Janggal digandingkan Pernahkah kau fikir satu masa nanti  Sayangku apa kan terjadi Pasti gelora yang akan melanda Kita berdua akan karam Ohh kasihh...... Sungguhku mengerti Tulus benar oh kasihmu tak kusangsikan Seputih hatiku itulah kasihmu dari dulu dan kini Ohh sayangku..... Lupakanlah semua hajat untuk memiliki diriku ini Tak sanggup rasanya dirimu dicerca  Maka retak kasih saudara Kita saling kasihi Jadikanlah itu memori Sayangku moga engkau tahu Tidak semua cinta bersatu

Bukit Sapu Tangan & Tasik Cermin

Tarikh : 16 September 2020 Tempat : Bukit Sapu Tangan ❤ Tasik Cermin Starting Point : Alam Budiman Trail Tempoh Pendakian : 4 jam 35 minit turun dan naik  Total Jarak Pendakian : 13KM Tahap Kesukaran : Easy to Moderate Log perjalanan  Baru aku tahu yang area aku duduk sekarang ni rupa-rupanya ada 1 trail hiking yang kian dikenali dan menjadi pilihan hikers untuk melakukan aktiviti hiking mereka. Tak ku sangka, kawasan hutan tepi rumah aku ini merupakan satu kawasan hutan simpan. Patutlah kadang-kadang hari minggu penuh kereta bersusun tepi jalan sampaikan sekarang dah tak dibenarkan park disitu lagi since telah menganggu pengguna jalan raya yang lain. Kawasan hiking yang aku maksudkan ialah Setia Alam Community Trail . Dekat je dengan rumah aku. Keluar je kawasan apartment, lepas Petron amik simpang ke kiri jalan besar. 1st simpang tiga masuk kiri. Haaa..situ lah starting point nak ke Bukit Sapu Tangan & Tasik Cermin. Actually, lame sangat teringin nak ke sini. Namun tak ada sape y

Bila Meter Air Menderu Laju

Huhuhuhu...Sedihnya hati..sakitnya hati...kecewanya hati...segala jenis rase ade kala ini tatkala mengenangkan jumlah bil air Tentoobie bulan lepas...Mengucap panjang Cik CT dibuatnya bila melihatkan total amount yang perlu kami bayar nanti. Tak dapat nak dinafi lagi..dan tak dapat nak dipertikaikan lagi. Ternyata benar yang jumlah bil air bulan lepas melangkau ke tiga angka. RM215..RM215 (meh Cik CT 'bold'kan) uollss kami perlu bayar jumlah penggunaan air yang keluar padahal dalam erti kata yang sebenar-benarnya kami bertujuh takder lah guna air sampai melambung ke jumlah itu. Nampak macam kami tengah buat kenduri kawen besar-besaran atau ada kolam renang je sampai bil air melambung macam tu sekali. Actually every month, bil air Tentoobie lebih kurang dalam RM60 hingga ke RM70 jer. Paling banyak pun RM95. Benar-benar menguji tahap kesabaran seluruh warga Tentoobie khususnya Cik CT ni ha sebagai ketua rumah...Tak tenteram jiwa dibuatnya. Emosi Cik CT dan kawan-kawan