Skip to main content

All the best lovely sistaaaa..❤❤

Algamdulillah, selesai dah hantar adik Pika masuk UPSI pagi tadi. Finally, Pika dapat menyambungkan pelajaran dia di Universiti Pendidikan Sultan Idris dalam bidang Pendidikan Kimia. Hampir tercapai hasrat mak ayah nak tengok salah seorang anak mereka bergelar seorang pendidik. Lagipun Pika memang suka bab-bab chemistry ni. Suruh amik Medic tak nak. Katenye tak suka Biologi. Subjek yang paling die suka selain Kimia ialah Fizik. Suruh amik engineering tapi tak minat pulak nak jadi jurutera. Tak kisah lah dik Pika oii. Asalkan kau happy dengan apa yang kau pilih tu.

Perjalanan ke Tanjung Malim bermula dari rumah aku. Aku awal-awal lagi dah ngajak depa tido je rumah aku. Tak ade lah jauh mane pun Setia Alam dengan Tanjung Malim. Ade lah dalam sejam lima minit perjalanan. Tapi last minute ayah kate nak sewa je homestay yang ada kat Tanjung Malim. The problem is sume homestay, hotel dah sold out. Memang tak ade yang available lah kalau di saat-saat akhir nak booking. Ayah sebenarnya risau akan jem pagi tu. Actually, jem kejap je kat susur keluar Setia Alam je. Lepas tu clean n clear dah. Last-last aku yakinkan ayah sempat je sampai Tg Malim on time. Lagi pun Pika register pukul 10.30 pagi.

Well, Pak Sarip memang jenis malas nak ngadap jem ni. Kul 4.30 pagi die dah bangun dah. Kami anak-anaknye pun ikut serta lah bangun. The problemnye is si Pika ni. Mandi dah lah lambat, bersiap pun lambat. Orang lain dah siap, dah nak gerak, die baru nak terhegeh-hegeh. Aduhaiii. Last-last keluar pukul 7.15 jugak. Jalan dah start jem. Banyak kereta. Nak dijadikan ceritanya, aku dan ayah terpisah dalam kesesakkan jem tu. Aku drive kereta aku bertemankan Ateh dan Ibab. Mak ayah pulak dalam kereta Bezza. Bukan tak nak satu kereta, tapi plannye balik nanti ayah mak akan terus balik Johor. Takkan nak antar aku semula balik Setia Alam.

Bile dah terpisah tu aku suruh lah Pika bukak je Google Maps ke UPSI Tg Malim. Aku dah cakap dah awal-awal standby je maps tu just in case terlepas pandang kereta aku. Aku dan Ateh dah masuk PLUS utara menuju ke Tg Malim. Try ahh tepon Pika, Pika kate dah nak sampai. Ehhh..aku baru nak masuk Rawang, cepat bebeno minah ni drive. Rupe-rupenye depa dah salah route. Adik aku type destinantion UPSI, Sepang. Patulah aku pelik awat boleh masuk KLIA extended highway pulak ni. Aduhaiii...aku dah kate dah salah tu. Masuk semula highway PLUS. Pika degil tak nak masuk. Katenye dah dekat nak sampai. Sudahnye masuk kawasan sawit mane entah. Sampai ke Nilai perginye. Aduhaii. Dah sah sah salah tu. Ateh yg dalam kereta aku dah risau, resah ayah tersesat jauh tu. Dengan jem nye lagi. Aku dah keluar tol Tg. Malim around pukul 8.30 pagi. Kitorang tunggu ayah sampai dalam lebih kurang 2 jam. Dorang sampai Tg Malin pukul 10 pagi. Daripada nak sampai awal pagi, last-last lewat jugak. 🤣🤣

Pika akan register masuk di Dewan Cenceleri Kampus Sultan Azlan Shah dekat dengan Proton City, kampus baru UPSI. Pendaftaran kali ini base on drop off. Satu kereta sahaja dibenarkan masuk dan family just drop student dan barang-barang je. Mak aiii. Tapi iye lah kan. Depa nak minimize kan contact dan social distance tu. Kita kan masih berdepan dengam bahaya COVID19. Tapi tak feel lah macam aku dulu-dulu masuk Uni. Norma baharu kan. Hehehe.

Lepas drop off Pika, peluk cium die, kitorang terus shoot balik. Before tu singgah makan lunch kat area Tg Malim. Aku tak mahir area sini. So, nampak je kedai makan benti je. Perut dah lapar sangat mintak diisi ni. Hahaha. Aku sampai Setia Alam around pukul 12 tgh hari. Tapi p menyinggah mandikan baby O. Mak ayah sampai Johor around pukul 5.30 petang. Alhamdullah semuanya selamat sampai. Pika pun dah masa kolej kediaman die biarpun tunggu berjam-jam.

Semoga Pika dapat membiasakan diri die dengan persekitaran yang baharu ni. Lama sangat duduk kampung die tu. Homesick lah citernye. Dah lah lepas sebulan baru boleh keluar, balik kampung. Kite tunggu lagi sebulan ye Pika. Nanti along mai jemput ko. Kite balik kampung sesama.

Bye bye Pika...

Popular posts from this blog

Hajat - Haida (Lirik)

Hajat - Hajat Bisakah kau tempuh ranjau ini Yang pastinya jurang menghalang Sanggupkah engkau Susah payah bersamaku Janganlah pula nanti Kau menyesali Setelah melalui Ku sekadar mawar di jalanan Tak bererti duri yang dipandang Rupa adalah diangankan setiap insan Betapa jauh jarak kita berdua Janggal digandingkan Pernahkah kau fikir satu masa nanti  Sayangku apa kan terjadi Pasti gelora yang akan melanda Kita berdua akan karam Ohh kasihh...... Sungguhku mengerti Tulus benar oh kasihmu tak kusangsikan Seputih hatiku itulah kasihmu dari dulu dan kini Ohh sayangku..... Lupakanlah semua hajat untuk memiliki diriku ini Tak sanggup rasanya dirimu dicerca  Maka retak kasih saudara Kita saling kasihi Jadikanlah itu memori Sayangku moga engkau tahu Tidak semua cinta bersatu

Bukit Sapu Tangan & Tasik Cermin

Tarikh : 16 September 2020 Tempat : Bukit Sapu Tangan ❤ Tasik Cermin Starting Point : Alam Budiman Trail Tempoh Pendakian : 4 jam 35 minit turun dan naik  Total Jarak Pendakian : 13KM Tahap Kesukaran : Easy to Moderate Log perjalanan  Baru aku tahu yang area aku duduk sekarang ni rupa-rupanya ada 1 trail hiking yang kian dikenali dan menjadi pilihan hikers untuk melakukan aktiviti hiking mereka. Tak ku sangka, kawasan hutan tepi rumah aku ini merupakan satu kawasan hutan simpan. Patutlah kadang-kadang hari minggu penuh kereta bersusun tepi jalan sampaikan sekarang dah tak dibenarkan park disitu lagi since telah menganggu pengguna jalan raya yang lain. Kawasan hiking yang aku maksudkan ialah Setia Alam Community Trail . Dekat je dengan rumah aku. Keluar je kawasan apartment, lepas Petron amik simpang ke kiri jalan besar. 1st simpang tiga masuk kiri. Haaa..situ lah starting point nak ke Bukit Sapu Tangan & Tasik Cermin. Actually, lame sangat teringin nak ke sini. Namun tak ada sape y

Bila Meter Air Menderu Laju

Huhuhuhu...Sedihnya hati..sakitnya hati...kecewanya hati...segala jenis rase ade kala ini tatkala mengenangkan jumlah bil air Tentoobie bulan lepas...Mengucap panjang Cik CT dibuatnya bila melihatkan total amount yang perlu kami bayar nanti. Tak dapat nak dinafi lagi..dan tak dapat nak dipertikaikan lagi. Ternyata benar yang jumlah bil air bulan lepas melangkau ke tiga angka. RM215..RM215 (meh Cik CT 'bold'kan) uollss kami perlu bayar jumlah penggunaan air yang keluar padahal dalam erti kata yang sebenar-benarnya kami bertujuh takder lah guna air sampai melambung ke jumlah itu. Nampak macam kami tengah buat kenduri kawen besar-besaran atau ada kolam renang je sampai bil air melambung macam tu sekali. Actually every month, bil air Tentoobie lebih kurang dalam RM60 hingga ke RM70 jer. Paling banyak pun RM95. Benar-benar menguji tahap kesabaran seluruh warga Tentoobie khususnya Cik CT ni ha sebagai ketua rumah...Tak tenteram jiwa dibuatnya. Emosi Cik CT dan kawan-kawan