Skip to main content

Novel Review : Pilihan Hati Mr. Millonaire

Novel: Pilihan Hati Mr. Millionaire

Novelis: Fara Hana

Rate: 7/10

Tarikh PembacĂ an: Sebulan yang lalu, baru setel last week


" Berlalulah sang hujan, kumenanti sang pelangiku..."

Sinopsis Kulit Belakang

TENGKU DENNIS....bagai bulan jatuh ke riba. Begitulah perumpamaan bagi kehadiran lelaki itu dalam hidup Lisa. Kedudukan dan kemewahan yang dimiliki lelaki itu telah mengubah kehidupan Lisa sepenuhnya bagaikan malam berganti siang. Atas bawah kiri kanan dihiasi dengan kemewahan sehinggakan Lisa turut hanyut dalam dunia yang dicipta oleh lelaki itu.

LISA...apalah sangat dengan perempuan kampung itu, buat enjoy waktu muda ni okeylah. Begitulah niat yang disimpan oleh Tenku Dennis terhadap Lisa pada awalnya. Tapi, kuat mana aje hati jantan dia tu? Lama-kelamaan, jadi berat hati pula nak melepaskan perempuan kampung itu dari hidupnya.

"Awak tipu! Saya tahu awak yang ambik. Kalau bukan awak siapa lagi? Tengah-tengah laut pula tu. Takkanlah ada pencuri. Saya tau saya belajar tak tinggi tapi saya tak bodoh tau. Bak balik!" - Lisa

"La...sedar diri rupanya. Ingatkan tak sedar diri. Tapi tak apa, belajar tak tinggi pun boleh pakai branded jugak, kan?" - Tengku Denni

Mr. Millionaire dan gadis kampung...datang dari dua dunia yang berbeza, lahir dari jalan cerita yang tak sama. Ini kisah kehidupan mereka yang hanyut bersama melayari laluan kemewahan dunia sehingga akhirnya mereka menemui salah satu tujuan hidup sebenar.
.
.
.
.
Review peribadi Cik CT:

Lame jugak aku dapat habiskan novel ini. Lebih kurang sebulanlah aku kira. Iyelah, last month saje kan xtvt aku padat tiap hujung minggu. Mana sempat nak baca novel. By the way, aku tambah lagi tau koleksi novel2 aku. Hahahaha.

Okay, review aku mengenai novel ini ye. Setiap individu mempunyai jalan hidup yang berlainan. Punya cabaran dan dugaan yang berbeza. Bagaimana kita nak atasi dan harungi dugaan dan cabaran itu lah yg menjadi persoalan yang utama di dalam naskhah ini.

Lisa dan Tengku Dennis masing2 mempunyai kisah hidup yang melukakan. Memeritkan. Mereka berdua rasa kenapa Tuhan berikan mereka ujian yang sebegini hebat. Namun, jalan yang mereka pilih salah. Disebabkan hawa nafsu syaitan, mereka lupa. Alpa.

Tapi Tuhan sayangkan mereka. Pintu taubat masih terbuka luas untuk mereka. Mereka finally sedar insaf. Mencari cahaya keimanan.

Bagi aku novel ini agak menarik. Tapi ianya terlalu fantasi. Mungkin takde langsung berlaku di dunia realiti. Entahlah....
Moment sweet antara Lida dan Tengku Dennis banyak. Boleh buat korang bersemut tersenyum lah. Tapi, scene yang bagi aku agak keterlaluan lah sebenarnya pun ada. Hahahaha...

Novel ni agak tebal. Letih jugak nak perabihkan. Oh ya, ade satu scene buat aku sedih. Scene Tengku Darius ditembak mati oleh Mikail. Allahu, sedihnya aku. Menitik air mata aku. Penulis berjaya buat seorang Siti Faiross sebak. Aku suka watak Tengku Darius dalam novel ini. Kalau lah ada lelaki yang serupa dengan watak Tengku Darius dalam dunia realiti ini, pasti aku menginginkannya. 🤭🤭

Comments

Popular posts from this blog

Hajat - Haida (Lirik)

Hajat - Hajat Bisakah kau tempuh ranjau ini Yang pastinya jurang menghalang Sanggupkah engkau Susah payah bersamaku Janganlah pula nanti Kau menyesali Setelah melalui Ku sekadar mawar di jalanan Tak bererti duri yang dipandang Rupa adalah diangankan setiap insan Betapa jauh jarak kita berdua Janggal digandingkan Pernahkah kau fikir satu masa nanti  Sayangku apa kan terjadi Pasti gelora yang akan melanda Kita berdua akan karam Ohh kasihh...... Sungguhku mengerti Tulus benar oh kasihmu tak kusangsikan Seputih hatiku itulah kasihmu dari dulu dan kini Ohh sayangku..... Lupakanlah semua hajat untuk memiliki diriku ini Tak sanggup rasanya dirimu dicerca  Maka retak kasih saudara Kita saling kasihi Jadikanlah itu memori Sayangku moga engkau tahu Tidak semua cinta bersatu

Bukit Sapu Tangan & Tasik Cermin

Tarikh : 16 September 2020 Tempat : Bukit Sapu Tangan ❤ Tasik Cermin Starting Point : Alam Budiman Trail Tempoh Pendakian : 4 jam 35 minit turun dan naik  Total Jarak Pendakian : 13KM Tahap Kesukaran : Easy to Moderate Log perjalanan  Baru aku tahu yang area aku duduk sekarang ni rupa-rupanya ada 1 trail hiking yang kian dikenali dan menjadi pilihan hikers untuk melakukan aktiviti hiking mereka. Tak ku sangka, kawasan hutan tepi rumah aku ini merupakan satu kawasan hutan simpan. Patutlah kadang-kadang hari minggu penuh kereta bersusun tepi jalan sampaikan sekarang dah tak dibenarkan park disitu lagi since telah menganggu pengguna jalan raya yang lain. Kawasan hiking yang aku maksudkan ialah Setia Alam Community Trail . Dekat je dengan rumah aku. Keluar je kawasan apartment, lepas Petron amik simpang ke kiri jalan besar. 1st simpang tiga masuk kiri. Haaa..situ lah starting point nak ke Bukit Sapu Tangan & Tasik Cermin. Actually, lame sangat teringin nak ke sini. Namun tak ada sape y

Bila Meter Air Menderu Laju

Huhuhuhu...Sedihnya hati..sakitnya hati...kecewanya hati...segala jenis rase ade kala ini tatkala mengenangkan jumlah bil air Tentoobie bulan lepas...Mengucap panjang Cik CT dibuatnya bila melihatkan total amount yang perlu kami bayar nanti. Tak dapat nak dinafi lagi..dan tak dapat nak dipertikaikan lagi. Ternyata benar yang jumlah bil air bulan lepas melangkau ke tiga angka. RM215..RM215 (meh Cik CT 'bold'kan) uollss kami perlu bayar jumlah penggunaan air yang keluar padahal dalam erti kata yang sebenar-benarnya kami bertujuh takder lah guna air sampai melambung ke jumlah itu. Nampak macam kami tengah buat kenduri kawen besar-besaran atau ada kolam renang je sampai bil air melambung macam tu sekali. Actually every month, bil air Tentoobie lebih kurang dalam RM60 hingga ke RM70 jer. Paling banyak pun RM95. Benar-benar menguji tahap kesabaran seluruh warga Tentoobie khususnya Cik CT ni ha sebagai ketua rumah...Tak tenteram jiwa dibuatnya. Emosi Cik CT dan kawan-kawan