Skip to main content

Review Novel: KOC 13

Novel: KOC 13

Novelis: Naim Tamdjis

Rate: 7/10

Tarikh Pembacaan: 10 - 18/7/2019

"Aku harap biarlah ini yang terakhir"


Sinopsis Kulit Belakang:

Raiqal, pengembara mistik berada di Stesen Keretapi Dabong yang terbiar sejak pembinaan rel baru pada tahun 2030. Tujuannya hanyalah satu, menaiki Koc 13 yang akan membawa dia ke dunia lain. Pertemuan dengan Aiman Aklaken, penulis seram bestseller antarabangsa di stesen yang sama membawa mereka mengembara ke dunia penuh misteri. Bermula dengan tiket bertulisan jawi yang datangnya entah dari mana hinggalah kemunculan Koc 13 tepat pada waktunya menyebabkan Urban Legend yang dianggap khayalan kini berada di hadapan mata mereka. Koc 13 yang tiada pemandu membawa mereka ke dunia khayalan seperti Pengkalan Kubur, menentang kerasukan zombie, menghadapi ahli sihir tua, menghadapi perang robotik dan tinggal semalaman di dunia hospital berpuaka. Mereka harus melepasi cabaran itu atau tetap terperangkap di dunia berpuaka itu selama-lamanya.

"Takkan dunia sudah kiamat? Takkan aku saja yang tinggal sebab baru balik dari dunia Koc 13?"
.
.
.
.
Review Cik CT

Penat dah baca novel cinta. So, aku berjinak-jinak pulak dengan novel seram. Nak tunggu karya Tuan RAM keluar lambat lagi. Orang kata karya Naim Tamdjis pun menarik. Tapi aku tak pernah baca karya beliau. So, Koc 13 ialah karya pertama beliau yang aku baca. Cover depan nampak menarik dan menyeramkan. Tapi, ikhlas aku katakan novel ni x cukup menyeramkan untuk aku. Aku rasa lebih kepasa novel fantasi gitew. Terperangkap di dunia yang misteri.

Tak silap ada 6 hentian yang watak perlu selesaikan cabaran mereka untuk lepas dari dunia Koc 13 tu. Antaranya, Pangkalan Kubur. Insaf weii bile scene Aiman Aklaken dalam kubur yang die dengar malaikat Munkar Nakir bertanyakan soalan dalam kubur tu. Meresap masuk dalam hati ini. Fuh!!! 

Cabaran mengatasi rasukan zombi kat Pulau Eurasia pun menarik. Sedih sangat bila part kawan Raiqal yang dah jadi zombie pun sanggup menyelamatkan nyawa mereka dari dibaham zombi yang lain. Pulau Eurasia mengingatkan aku pada novel Epidemik yang aku pernah baca. Juga mengenai kerasukan zombi durjana. Part Ci Novvy pun sedih.

Antara lain cabaran dalam hospital gila, melawan nenek tua ahli sihir yang menjadikan darah manusia sebagai ramuan khas membuat coklat. 

Cabaran lain yang aku rasa sangat fantasi ialah cabaran memusnahkan robot pemusnah pada zaman robotik. Dasat imaginasi penulis. Hahaha...Cabaran pada zaman 70-an New York, melakukan jenayah. 

Cabaran yang aku rasa mencabar ialah cabaran dalam membantu kerajaan Pattani menentang Kerajaan Ayuthayya dan Lanun Langka. Teringat pada novel Sunan. Cabaran di dunia ini buat aku sedih sebab Raihan mati. Uhukuhuk...

Novel ini tak terlalu berat. Gaya bahasa yang sangat santai dan chill. Karekter Raiqal dan Aiman sangat serasi. Raiqal seorang lelaki sejati, kental dan berani dalam mengharungi semua cabaran dan Aiman, seorang yang sengal, penakut dan kelakar. Watak dorang berdua sangat berkait rapat dan saling tolong menolong each other.

Bagi aku novel ini menarik. Tak rugi jugak aku beli. Takde lah seram yang sangat melampau sampai ko baca pun meremang bulu roma. Hahaha...

Kalau nak rasa meremang, KOC 13 bukan bukunya. Mungkin novel JOHORROR.. 

Comments

Popular posts from this blog

Hajat - Haida (Lirik)

Hajat - Hajat Bisakah kau tempuh ranjau ini Yang pastinya jurang menghalang Sanggupkah engkau Susah payah bersamaku Janganlah pula nanti Kau menyesali Setelah melalui Ku sekadar mawar di jalanan Tak bererti duri yang dipandang Rupa adalah diangankan setiap insan Betapa jauh jarak kita berdua Janggal digandingkan Pernahkah kau fikir satu masa nanti  Sayangku apa kan terjadi Pasti gelora yang akan melanda Kita berdua akan karam Ohh kasihh...... Sungguhku mengerti Tulus benar oh kasihmu tak kusangsikan Seputih hatiku itulah kasihmu dari dulu dan kini Ohh sayangku..... Lupakanlah semua hajat untuk memiliki diriku ini Tak sanggup rasanya dirimu dicerca  Maka retak kasih saudara Kita saling kasihi Jadikanlah itu memori Sayangku moga engkau tahu Tidak semua cinta bersatu

Bukit Sapu Tangan & Tasik Cermin

Tarikh : 16 September 2020 Tempat : Bukit Sapu Tangan ❤ Tasik Cermin Starting Point : Alam Budiman Trail Tempoh Pendakian : 4 jam 35 minit turun dan naik  Total Jarak Pendakian : 13KM Tahap Kesukaran : Easy to Moderate Log perjalanan  Baru aku tahu yang area aku duduk sekarang ni rupa-rupanya ada 1 trail hiking yang kian dikenali dan menjadi pilihan hikers untuk melakukan aktiviti hiking mereka. Tak ku sangka, kawasan hutan tepi rumah aku ini merupakan satu kawasan hutan simpan. Patutlah kadang-kadang hari minggu penuh kereta bersusun tepi jalan sampaikan sekarang dah tak dibenarkan park disitu lagi since telah menganggu pengguna jalan raya yang lain. Kawasan hiking yang aku maksudkan ialah Setia Alam Community Trail . Dekat je dengan rumah aku. Keluar je kawasan apartment, lepas Petron amik simpang ke kiri jalan besar. 1st simpang tiga masuk kiri. Haaa..situ lah starting point nak ke Bukit Sapu Tangan & Tasik Cermin. Actually, lame sangat teringin nak ke sini. Namun tak ada sape y

Bila Meter Air Menderu Laju

Huhuhuhu...Sedihnya hati..sakitnya hati...kecewanya hati...segala jenis rase ade kala ini tatkala mengenangkan jumlah bil air Tentoobie bulan lepas...Mengucap panjang Cik CT dibuatnya bila melihatkan total amount yang perlu kami bayar nanti. Tak dapat nak dinafi lagi..dan tak dapat nak dipertikaikan lagi. Ternyata benar yang jumlah bil air bulan lepas melangkau ke tiga angka. RM215..RM215 (meh Cik CT 'bold'kan) uollss kami perlu bayar jumlah penggunaan air yang keluar padahal dalam erti kata yang sebenar-benarnya kami bertujuh takder lah guna air sampai melambung ke jumlah itu. Nampak macam kami tengah buat kenduri kawen besar-besaran atau ada kolam renang je sampai bil air melambung macam tu sekali. Actually every month, bil air Tentoobie lebih kurang dalam RM60 hingga ke RM70 jer. Paling banyak pun RM95. Benar-benar menguji tahap kesabaran seluruh warga Tentoobie khususnya Cik CT ni ha sebagai ketua rumah...Tak tenteram jiwa dibuatnya. Emosi Cik CT dan kawan-kawan