Skip to main content

Prolog Aceh 11 Feb - 14 Feb 2017

Assalamualaikum...Selamat Pagi..

Dah nak dekat sebulan dah aku tinggalkan kenangan travel ke Aceh. Cepat kan masa berlalu. Serasanya, macam baru je touch down airport Sultan Iskandar Muda Banda Aceh semalam.

Alhamdulillah...akhirnya, dapat jugak menjejakkan kaki ke sebuah negara kecil yang tersimpan pelbagai memori suka dan duka, kesan daripada tsunami yang melanda mereka pada 24 Disember 2004. Satu peristiwa yang mungkin tak akan sesekali boleh dilupakan. Akan sentiasa dikenang sampai bila-bila.

Pengembaraan aku ke Banda Aceh hanyalah berdua dengan kak Dayah. Boleh tahan berani anak-anak dara ni ye. Mujurlah juga, aku dapat kebenaran daripada mak dan ayah untuk ke sini hanya berdua bersama kak Dayah. Pada mulanya, memang aku risau kalau mak dan ayah tak izinkan aku pergi. Tiket flight pergi dan balik memang dah beli setahun yang lepas. Takkanlah nak dileburkan begitu sahaja kan. Penat aku kumpul duit. Hehehe...Tapi kalau mak dan ayah dah tak izinkan, apa lagi yang aku nak kata. Restu mak ayah ni penting. Buatnya degil..pergi jugak then jadi apa-apa kat sana tak ke nyaya nanti. Kasihan mak dan ayah kan. So, nak jadi anak yang solehah kenalah sentiasa ikut apa kata mereka berdua.

Pengembaraan kami ke Banda Aceh hanyalah selamat 4 hari 3 malam. Kami bertolak dari KLIA pada hari Sabtu pukul 1.15 petang dan tiba di Bandara pada pukul 3.00 petang waktu Indonesia. Waktu di Aceh lambat sejam dari waktu di Malaysia.

Perjalanan kami sangat dipermudahkan di sana. Ketemu dengan local yang baik-baik, yang sudi membantu kami di dalam kepayahan. Kalau nak tahu hari terakhir di Sabang, memang betul-betul menguji kami berdua. Rasa sayu pulak waktu tu. Inilah rasanye bila kita ketandusan duit. Rasa macam sedih giler ahh..Nak menangis kat situ je. Hahaha...Kenapa kitorang kalut sangat...?? Kenapa aku sedih sangat?? Nanti aku ceritakan dengan lebih detail di entri yang lain.

Bila berada di Banda Aceh, kita akan turut sama merasai apa yang mereka lalui ketika mereka berhadapan dengan tsunami lebih kurang 13 tahun yang lalu. Di sini, aku dan kak Dayah dibawa oleh Pak Zainol, supir kami sepanjang berada di Aceh ke tempat-tempat tinggalan tsunami. Contohnya, kami dibawa ke Muzium Tsunami Aceh, Kapal Apung PLTD, Masjid Raya Baiturrahman, Rumah Cut Nyak Djein dan jalan-jalan sekitar Banda Aceh.

Teringat kembali aku ketika mula-mula masuk ke Muzium Tsunami Aceh, kami disajikan dengan deruan bunyi ombak yang kuat dan gamat, melalui lorong-lorong gelap di mana dikiri dan kanannya terdengar deruan air laut. Di sini, kitorang diberikan pengalaman macam mana situasinya bila tsunami itu datang melanda. Serius aku seriau giler kot. Aku pegang kuat lengan kak Dayah. Hahaha...

Macam-macam tinggalan tsunami yang boleh kita lihat di Muzium Tsunami Aceh. Di entri yang lain aku akan bercerita dengan lebih details mengenai tempat-tempat yang aku dan kak Dayah pergi.

Hari kedua kami terus shoot ke Pulau Sabang. Kalau nak ke Pulau Sabang kene naik feri. Ya, ini kali pertama aku naik feri. Masha Allah, time kitorang nak ke Sabang ombak sangat kuat. Seriously, mula-mula aku berlagak cool, tapi lepas beberapa minit kemudian aku dah mula cuak. Ombak yang kuat membuatkan feri tu teroleng-oleng macam nak terbalik. Orang-orang dalam feri pun dah mula cuak dan bising. Aku dah pegang erat lengan seorang budak perempuan local kat sebelah aku. Kak Dayah dah pening kepala. Rasa takutnya hanya Tuhan sahaja yang tahu. Perjalanan yang selama 40 minit tu aku rasakan macam berjam-jam lamanya. Dalam hati tak sabar-sabar nak sampai ke pulau. Alhamdulillah, kami masih lagi dipanjangkan umur. Selamat jugak sampai ke Pulau Sabang. Pulau Sabang memang cantik giler. Masha Allah, aku sangat-sangat teruja dengan keindahan pulau ini. Airnya mak aii...biru giler. Aku jadi jakun sekejap. Hahaha..Untuk dua hari kami di Sabang, kami menginap di Freddie's Hotel. Antara hotel yang cukup popular di Sabang ini.

Seriously aku memang berpuas hati dengan hotel ni. Di Sabang, kami berkenalan dengan sahabat baru. Sahabat yang aku pegang lengannya dalam feri tu. Namanya Nisa. Dia dan kakaknyalah yang bawa kami jalan-jalan petang tu ke sekitar Kota Sabang. Kitorang dibawa melawat Benteng Jepang, menikmati sunset di Pulau Weh, dibawa merasai Mee Aceh. Memang seronok sangat-sangat. Terima kasih Nisa dan Eli!!!

Oh ya..Di Sabang aku merempit naik motor dengan kak Dayah tau. Hahaha...

Esoknya pulak, untuk pertama kalinya aku beraktiviti snorkelling. Seriously, tahap fobia aku terhadap air masih tak berkurang. Perasaan nak lemas bila mana kaki tak jejak ke pasir membuatkan aku cuak giler. Last-last, aku biarkan kak Dayah seorang je yang meneruskan aktiviti snorkelling tu. Huhuhu. Sabar jer lah Cik CT oiii...

Itu antara pengalaman menarik yang aku perolehi dari pengembaraan aku ke Banda Aceh dan Sabang. Pengalaman yang mungkin tak akan dilupakan. Sebenarnya, panjang lagi benda yang nak diceritakan ni. Tapi dah namanya prolog so, kita bercerita dengan serba ringkas je lah ea. Entri yang lain akan menyusul kemudian.

So, bilanya aku nak menaip entri pengembaraan aku ke Banda Aceh??? Tunggu mood itu datang kepadaku dahulu. Hahaha...

Sekian sampai disini sahaja Prolog Aceh Cik CT..Jumpe di entri yang seterusnya..Daaaa...

1. HORAS … !!! JOM KE MEDAN … !!! JOM KE DANAU TOBA … !!!
    SALAM KENAL TUAN AND PUAN . MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN

PERKENALALKAN KAMI DARI AGENCY PELANCONGAN TIARA TOURS INDONESIA. KAMI ADALAH AGENCY PELANCONGAN YANG BER LICENSED DAN PROFESSIONAL. KAMI MENAWARKAN PAKEJ – PAKEJ MELAWAT MURAH KE MEDAN, DANAU TOBA, BERASTAGI DAN TEMPAT – TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN.

PAKEJ LAWATAN LAINNYA KE PADANG, BUKIT TINGGI, BANDA ACEH, PULAU SABANG, JAKARTA , BANDUNG, JOGYAKARTA , BALI, LOMBOK, MAKASAR, BUNAKEN, MENADO, TORAJA.

PAKEJ DITEMPAH SANGAT MENARIK, HEMAT DAN LAYANAN BEST. PILIHAN HOTEL DAN BILIK BERSIH, MAKANAN MENU MELAYU / MOSLEM RESTAURAT (100 % HALAL ) DAN BERPASAL PERHIKMATAN KAMI DISOKONG BEBERAPA UNITS KERETA BARU DAN BUS PERSIARAN.

DISINI KAMI BAGIKAN PAKEJ MELAWAT KE MEDAN DAN KE DANAU TOBA
    PROGRAM 04 HARI / 03 MALAM ( FULL SERVICE )
    TAK ADA EXTRA BAYAR.
    TAK ADA TIPU – TIPU !!!
    HARGA PAKEJ 04 HARI / 03 MALAM MYR : 380 (10 ORANG )
    HARGA PAKEJ 03 HARI / 02 MALAM MYR : 275 (10 ORANG )

ITINERAY :

DAY 1 : ARRIVAL – SIANTAR – PARAPAT
    ARRIVAL AT KUALANAMU INTERNATIONAL AIRPORT. AFTER CUSTOMS CLEARANCE, MEET OUR TOUR GUIDE/DRIVER WHO WILL TAKE YOU TO START THE TOURS BY USING TOURIST COACH OR VAN. TRANSFER TO THE RESTAURANT FOR YOUR LUNCH. DEPART TO PARAPAT ALONG THE ROAD WHICH OFFERS THE ENDLESS VIEW OF RUBBER AND OIL PALMS PLANTATIONS THROUGH THE JOURNEY. STOP SHOULD BE MADE AT PEMATANG SIANTAR FOR SHOPPING OF LOCAL PRODUCT SUCH AS KACANG TUMBUK “TING TING, TENG TENG”, OTHER SNACKS ETC. ARRIVED IN PARAPAT THEN CHECK IN TO HOTEL. THE REST OF THE DAY IS FREE ON YOUR OWN LEISURE. DINNER WILL AT RESTAURANT

DAY 2 : SAMOSIR ISLAND – BERASTAGI
    BREAKFAST AT HOTEL. BY BOAT / FERRY VISIT TOMOK VILLAGE, TO SEE THE TOMBS OF THE KING OMPU SIDABUTAR & SHOPPING PLACE. AMBARITA VILLAGE, TO SEE THE TRADITIONAL BATAK VILLAGE WITH ANCIENT MEGALITHIC FURNITURES. RETURN TO PARAPAT FOR LUNCH AT LOCAL RESTAURANT. AFTERWARDS PROCEED TO BERASTAGI–A MOUNTAINS RESORT WITH IT’S REFRESHING WEATHER AND MAGNIFICENT MOUNTAINS SCENERY WHICH HAS AN ABUNDANCE OF FLOWERS, VEGETABLES AND FRUITS. EN-ROUTE STOPS AT PANORAMA SIMARJARUNJUNG , SIPISO-PISO WATERFALL. ARRIVED IN BRASTAGI THEN TO VISIT THE CENTRAL FRUITS MARKET (SHOPPING PLACE). AFTERNOON CHECK IN TO HOTEL. DINNER WIL BE SERVED IN RESTAURANT.

DAY 3 : BERASTAGI – MEDAN
    AFTER BREAKFAST. PROCEED FOR TWO HOURS DOWN THE HILL TO MEDAN. VISIT LUMBINI PARK. ARRIVAL IN MEDAN CITY SIGHT SEEING TO VISIT A SEVERAL INTEREST SUCH AS THE MAIMOON PALACE, AL-MATSHUN GRAND MOSQUE. LUNCH AT THE LOCAL RESTAURANT, AND THEN PROCEED TO THE SHOPPING AREAS AS FOLLOW DANAR HADI BATIK EMPERIUM AND OTHERS WHOLE BATIK SELLERS IN MEDAN, INCLUDING TO PASAR IKAN MARKET AND MALLS. CHECK IN TO HOTEL FOR ACCOMMODATION. DINNER AT RESTAURANT.

DAY 4 : HOTEL – AIRPORT
    AFTER BREAKFAST AT HOTEL. FREE PROGRAM UNTIL TIME TRANSFER TO THE AIRPORT FOR YOUR FLIGHT HOME.

SERVICES TERMASUK :

ISUZU ELF (11 ORANG ) MYR 235 / HARI
    TOYOTA HIACE (11 ORANG ) MYR 320 / HARI
    MEDIUM BUS ( 27 ORANG ) MYR 500 / HARI

NOTE :
    HARGA SEWA KERETA SUDAH TERMASUK :
    • DRIVER
    • PATROL
    • EKSIDENT INSURANCE
    • GOVERNMENT TAX

Popular posts from this blog

Hajat - Haida (Lirik)

Hajat - Hajat Bisakah kau tempuh ranjau ini Yang pastinya jurang menghalang Sanggupkah engkau Susah payah bersamaku Janganlah pula nanti Kau menyesali Setelah melalui Ku sekadar mawar di jalanan Tak bererti duri yang dipandang Rupa adalah diangankan setiap insan Betapa jauh jarak kita berdua Janggal digandingkan Pernahkah kau fikir satu masa nanti  Sayangku apa kan terjadi Pasti gelora yang akan melanda Kita berdua akan karam Ohh kasihh...... Sungguhku mengerti Tulus benar oh kasihmu tak kusangsikan Seputih hatiku itulah kasihmu dari dulu dan kini Ohh sayangku..... Lupakanlah semua hajat untuk memiliki diriku ini Tak sanggup rasanya dirimu dicerca  Maka retak kasih saudara Kita saling kasihi Jadikanlah itu memori Sayangku moga engkau tahu Tidak semua cinta bersatu

Bukit Sapu Tangan & Tasik Cermin

Tarikh : 16 September 2020 Tempat : Bukit Sapu Tangan ❤ Tasik Cermin Starting Point : Alam Budiman Trail Tempoh Pendakian : 4 jam 35 minit turun dan naik  Total Jarak Pendakian : 13KM Tahap Kesukaran : Easy to Moderate Log perjalanan  Baru aku tahu yang area aku duduk sekarang ni rupa-rupanya ada 1 trail hiking yang kian dikenali dan menjadi pilihan hikers untuk melakukan aktiviti hiking mereka. Tak ku sangka, kawasan hutan tepi rumah aku ini merupakan satu kawasan hutan simpan. Patutlah kadang-kadang hari minggu penuh kereta bersusun tepi jalan sampaikan sekarang dah tak dibenarkan park disitu lagi since telah menganggu pengguna jalan raya yang lain. Kawasan hiking yang aku maksudkan ialah Setia Alam Community Trail . Dekat je dengan rumah aku. Keluar je kawasan apartment, lepas Petron amik simpang ke kiri jalan besar. 1st simpang tiga masuk kiri. Haaa..situ lah starting point nak ke Bukit Sapu Tangan & Tasik Cermin. Actually, lame sangat teringin nak ke sini. Namun tak ada sape y

Bila Meter Air Menderu Laju

Huhuhuhu...Sedihnya hati..sakitnya hati...kecewanya hati...segala jenis rase ade kala ini tatkala mengenangkan jumlah bil air Tentoobie bulan lepas...Mengucap panjang Cik CT dibuatnya bila melihatkan total amount yang perlu kami bayar nanti. Tak dapat nak dinafi lagi..dan tak dapat nak dipertikaikan lagi. Ternyata benar yang jumlah bil air bulan lepas melangkau ke tiga angka. RM215..RM215 (meh Cik CT 'bold'kan) uollss kami perlu bayar jumlah penggunaan air yang keluar padahal dalam erti kata yang sebenar-benarnya kami bertujuh takder lah guna air sampai melambung ke jumlah itu. Nampak macam kami tengah buat kenduri kawen besar-besaran atau ada kolam renang je sampai bil air melambung macam tu sekali. Actually every month, bil air Tentoobie lebih kurang dalam RM60 hingga ke RM70 jer. Paling banyak pun RM95. Benar-benar menguji tahap kesabaran seluruh warga Tentoobie khususnya Cik CT ni ha sebagai ketua rumah...Tak tenteram jiwa dibuatnya. Emosi Cik CT dan kawan-kawan