Skip to main content

Cuti Merdeka - Bukit Batu Putih Part 2

Hai..bertemu kembali di entri "Cuti Merdeka - Bukit Batu Putih Part 2"

Dalam pukul 2 macam tu kitorang selamat sampai ke tempat parking kereta. Masing-masing muka memamg dah sememeh habis. Memang penat giler lah. Nak makan pun macam tak ada selera. Rasa nak balik Subang cepat-cepat then naik atas katil membuta...Hahahaha...

Tapi, aku lapar...aku nak makan..So, kak Haiza drive ke restoran. Malangnya payah nye nak cari restoran yang open. Iyer lah, kan orang tengah cuti merdeka. Mestilah operasi kedai makan pun tutup. Tapi masalahnya, area PD ni tempat orang selalu datang beriadah kot. Rugi lah kalau pengusaha kedai makanan ni tutup. Masyuk ooo..Masa on the way nak ke PD, bukan main ramai lagi konvoi-konvoi bermotor. Untung ooo...

Drive dan terus drive, akhirnya kitorang masuk ke area satu restoran ni. Nama restoran tak silap aku ada nama Anjung, tapi anjung ape aku dah lupa dah. Tetiba teringat restoran Anjung Merah kat Subang tu. Masuk je dalam kedai tu memang penuh dengan budak-budak motor. Bau asap rokok memang tak yah cakap lah. Hampir memenuhi ruang kedai makan. Masa nak minta order, masa yang paling menggeramkan. Apa yang kami nak order semua dah habis. Hape ke he nye jang!!!! Semua menu dah sold out ni. Aduhaii...Nasi campur tu memang lah ada cume waktu la ni kami hanya perlukan juadah yang ringan-ringan jer macam mee rebus, mee hun sup. Akhirnya, aku seorang je yang order nasi ayam madu. Ug, kak Dayah dan kak Haiza just order air jer. Actually, aku pun tak lalu nak habiskan nasi ayam madu tu. Nasi ayam madu yang sampai tak seperti yang aku bayangkan. Bagi aku tak sedap. Uhukhukhuk....Tapi aku tetap habiskan jugak. Nanti membazir.

After makan, kitorang meneruskan perjalanan ke KL semula. Kami tak balik Subang terus. Kami terus ke Ampang, rumah kak Dayah. Actually, sampai Ampang nanti kami akan terus ke kenduri kawen sahabat kak Dayah dan kak Haiza. Tapi, perancangan tak menjadi..Kitorang sampai rumah kak Dayah kat Ampang dalam pukul 4 petang. Masih teragak-agak nak pergi ke tak kenduri kawan tu. Sebab dah lewat sangat ni. Takut majlisnya habis. Tapi, kitorang decide untuk pergi jugak. So, bersiap-siaplah kami dengan berbaju kurung. Dalam pukul 5 kami on the way ke Keramat. Sampai-sampai jer, kami tak tahu kat mane dewan yang menempatkan majlis kawen kawan kak Dayah dan kak Haiza tu. Aduhai, penat naik Bukit Batu Putih dan perjalanan dua jam dari PD ke KL tak hilang lagi, ni nak kene cari pulak kat mane dewan perkahwinannya tu. Cari-cari punya cari akhirnya jumpe jugak dewannya. Tapi sayangnya, majlis dah habis deyy...Catering tengah sibuk-sibuk mengemas. Pengantin pun dah tak ade, Jenaka apakah ini??? Hahahaha..

Okay, kitorang berempat dah lapar..Yok, balik Ampang semula, kita pergi makan kat medan selera.
Memang kitorang senyap je menikmati juadah makan tengah hari plus makan malam kitorang. Tak pandang dah kiri dan kanan. Hehehe...Lepas je kitorang habis makan, kitorang bergerak semula ke rumah kak Dayah. Kitorang drop by dia kat situ. Then, aku, kak Haiza dan Ug meneruskan perjalanan balik ke Subang Bestari pulak. Dalam pukul 7.15 malam sampai Subang Bestari. Bersalam-salaman dengan kak Haiza then kitorang pulak bergerak balik ke USJ. Ug drop aku kat depan rumah. Perghh...memang seharian kami diluar rumah. Memang memenuhi masa cuti dengan sebaik mungkin. Huarghhhh...esok dah masuk keje. Penat...Saya nak EL la kalau macam ni. Hahaha...ehhh, tak lah. Kerje mesti pergi kan. So, malam tu lepas habis mengupdate status FB, aku masuk tidur. Esok nak kene bangun awal plakkan..

Alhamdulillah..perjalanan kami dipermudahkan. Dapat jugak naik Bukit Batu Putih, tengok Rumah Api Tanjung dan dapat lihat pemandangan laut yang menakjubkan. Seronok sangat-sangat. Moga-moga ada kesempatan di lain hari untuk ke sini lagi. Mungkin jugak akan explore dengan lebih mendalam lagi apa tempat-tempat menarik yang ada di Port Dikcson itu...

So, ini lah antara gambar-gambar kenangan yang sempat diabadikan sebelum phone masing-masing "DIE"....Hahahaha..........

Popular posts from this blog

Hajat - Haida (Lirik)

Hajat - Hajat Bisakah kau tempuh ranjau ini Yang pastinya jurang menghalang Sanggupkah engkau Susah payah bersamaku Janganlah pula nanti Kau menyesali Setelah melalui Ku sekadar mawar di jalanan Tak bererti duri yang dipandang Rupa adalah diangankan setiap insan Betapa jauh jarak kita berdua Janggal digandingkan Pernahkah kau fikir satu masa nanti  Sayangku apa kan terjadi Pasti gelora yang akan melanda Kita berdua akan karam Ohh kasihh...... Sungguhku mengerti Tulus benar oh kasihmu tak kusangsikan Seputih hatiku itulah kasihmu dari dulu dan kini Ohh sayangku..... Lupakanlah semua hajat untuk memiliki diriku ini Tak sanggup rasanya dirimu dicerca  Maka retak kasih saudara Kita saling kasihi Jadikanlah itu memori Sayangku moga engkau tahu Tidak semua cinta bersatu

Bukit Sapu Tangan & Tasik Cermin

Tarikh : 16 September 2020 Tempat : Bukit Sapu Tangan ❤ Tasik Cermin Starting Point : Alam Budiman Trail Tempoh Pendakian : 4 jam 35 minit turun dan naik  Total Jarak Pendakian : 13KM Tahap Kesukaran : Easy to Moderate Log perjalanan  Baru aku tahu yang area aku duduk sekarang ni rupa-rupanya ada 1 trail hiking yang kian dikenali dan menjadi pilihan hikers untuk melakukan aktiviti hiking mereka. Tak ku sangka, kawasan hutan tepi rumah aku ini merupakan satu kawasan hutan simpan. Patutlah kadang-kadang hari minggu penuh kereta bersusun tepi jalan sampaikan sekarang dah tak dibenarkan park disitu lagi since telah menganggu pengguna jalan raya yang lain. Kawasan hiking yang aku maksudkan ialah Setia Alam Community Trail . Dekat je dengan rumah aku. Keluar je kawasan apartment, lepas Petron amik simpang ke kiri jalan besar. 1st simpang tiga masuk kiri. Haaa..situ lah starting point nak ke Bukit Sapu Tangan & Tasik Cermin. Actually, lame sangat teringin nak ke sini. Namun tak ada sape y

Bila Meter Air Menderu Laju

Huhuhuhu...Sedihnya hati..sakitnya hati...kecewanya hati...segala jenis rase ade kala ini tatkala mengenangkan jumlah bil air Tentoobie bulan lepas...Mengucap panjang Cik CT dibuatnya bila melihatkan total amount yang perlu kami bayar nanti. Tak dapat nak dinafi lagi..dan tak dapat nak dipertikaikan lagi. Ternyata benar yang jumlah bil air bulan lepas melangkau ke tiga angka. RM215..RM215 (meh Cik CT 'bold'kan) uollss kami perlu bayar jumlah penggunaan air yang keluar padahal dalam erti kata yang sebenar-benarnya kami bertujuh takder lah guna air sampai melambung ke jumlah itu. Nampak macam kami tengah buat kenduri kawen besar-besaran atau ada kolam renang je sampai bil air melambung macam tu sekali. Actually every month, bil air Tentoobie lebih kurang dalam RM60 hingga ke RM70 jer. Paling banyak pun RM95. Benar-benar menguji tahap kesabaran seluruh warga Tentoobie khususnya Cik CT ni ha sebagai ketua rumah...Tak tenteram jiwa dibuatnya. Emosi Cik CT dan kawan-kawan