Skip to main content

Misi Menyelamat...

Apakah reaksi dan tindakan korang apabila seorang member menelefon korang dan meminta pertolongan korang untuk membantu seorang rakannya yang sedang berada di dalam kesusahan yang ketika itu sedang berseorangan di KL pada waktu tengah malam? Ketika itu korang sedang siap2 nak tido da...

1) Korang inform je pada member korang yang korang x dapat nk tolong kawan tu coz korang x dpt izin parents korang nk keluar malam tu.

2) Korang buat derk je panggilan daripada member korang tu.

3) Korang inform kat die yg korang berada di luar kawasan. Inform je yang korang la ni ade dlm hutan. Tengah bercamping.

4) Korang buat-buat lupe or dah tertido mase tu.

5) Korang dengan ikhlas hatinya pergilah membantu kawan kepada member korang yang berada di dalam kesusahan tu.

So, agak-agak ape pilihan yang korang akan pilih....

Actually, sgt x salah untuk kite menolong orang yang berada di dalam kesusahan. Menolong orang adalah sesuatu perkara yang mulia dan terpuji. Malahan dapat pahala lagi tau. Korang x nak ke pahala tu? Buat bekalan di akhirat nanti...

Tapi kadang kala perlu jugak dilihat siapa dan apa jenis orang yang nak ditolong tu. Jangan main sebarang tolong je. Kita tak tahu ape yang akan terjadi dikemudian hari nanti kan. Dalam dunia sekarang ni macam-macam boleh berlaku. Kes pukau, rogol, rompak, bunuh semacam dah jadi satu benda yang sangat mudah untuk terjadi. Lebih baik mencegah daripada merawat.  Betul tak....

Kita sebagai manusia juga memang dituntut untuk berbuat baik dan menolong orang yang ditimpa kesusahan. Pernah dengar tak kalau kite tolong seseorang itu in sha Allah, kalau kite pula yang berada di dlm kesusahan one day, pertolongan sentiasa cepat hadir. Tak rugi langsung pun kalau kita sudi menolong orang. Kita bagi makan kucing pun dah kira kite menolong dia tau. Kita tolong bagi dia rezeki yang Allah nak bagi pada dia. Kita ni as a perantaraan lah. Lagi satu, kalau kita rajin menolong orang, in sha Allah rezeki kita juga akan sentiasa dipermudahkan dan dilimpahkan.

Tapi yang menjadi masalahnya sekarang bile pertolongan yang dipohon tu mcm x kene dengan situasi. Sebagai contohnye situasi seperti apa yang Cik CT cerita kat atas ni.. Apa pilihan korang?

Yang menelefon tu member korang. Korang memang dah kenal sangat dengan die. Just korang jarang jumpe je. Kalau member korang tu yang dlm kesusahan sah-sah lah korang akan tolong kan. Sebab korang kenal dengan die. Tapi yang menjadi problemnya bila orang yang kita tak kenal tu yang minta pertolongan. Member korang tu sebagai perantaraan je sebab member korang tu x berada dalam situasi untuk die pergi menghulurkan bantuan pada rakan dia tu. So, korang lah orang yang boleh diharapkan untuk membantu member die tu. Agak pening kan situasinya. Taknak ditolong nanti, member korang tu dah beriya-iya. Dah nak mintak tolong sangat-sangat. Kalau ditolong nanti takut plak ade benda buruk yang akan terjadi kat korang. Iye lah, penyebab rakan member korang berada dalam kesusahan tu pun agak mencurigakan dan meragukan. Buat korang rasa was-was nak menolong.

Okay..kite describe sikit ape pilihan yang kite ada tu..

1) Kalau time tu kite memang tinggal dgn family ade reason lah jugak untuk tak dapat nak menolong kawan die tu kan. Gilerr ko..dalam pukul 12 lebih korang kene keluar KL sorang2 nk ambil kawan member korang tu. Sah-sahlah parents korang x izin korang pergi kan. Lebih2 lagi korang tu perempuan. Lagi macam-macam boleh terjadi.

2) Nak buat derk je pun x boleh gak. Member korang tu dah call korang nk minta pertolongan. Takkan lah aftet that nak abaikan panggilan die kan. Ape pulak kate die nanti. Lain pulak jadinya nanti. Tak pasal2 relationship persahabatan tu ade sikit goyang. Hehehe...

3) Pilihan yang ni mcm x leh pkai je. Hahaha. Nampak naw menipunya. Iye lah..x ke pelik tetiba korang kate kat member korang yang korang berada di luar kawasan. Dalam hutan plak tu. Dah tu celah mane korang ade line boleh angkat phone member korang tu. Hahaha....

4) Hahaha...yang ni mungkin akan meretakkan lagi relationship korang dgn member korang tu. Member tu tengah stress nk mintak tolong then korang boleh tetido. Tak pun terlupa. Nampaklah sangat yang korang memang x nak tolong member korang tu.

5) Untuk mereka yang punye hati yang nurani tanpa rasa was- was mungkin akan sedia membantu kawan member korang tu tanpa banyak soal. Tapi kalau nak pergi tu bawaklah member2 korang yang lain sbg langkah berjaga-jaga.

Okaylah..bagi Cik CT nak tolong orang tu sangat x salah. In sha Allah, Cik CT akan pilih pilihan yang terakhir tu. (Ceh..budget punye hati yang nurani lagi suci murni lah ni...Hahaha) Rasa curiga dan was-was sememangnya ada. So, kite perlulah pandai mengambil langkah berjaga-jaga.

Cik CT ceritalah sikit pengalaman Cik CT dan rakan-rakan dalam misi menyelamatkan seseorang semalam. Begini ceritanya around pukul 12.00 tengah malam member Cik CT, amy terima satu panggilan dari rakannya meminta tolong dia untuk mengambil seorang rakannya yang ditinggalkan suami di Stadium Merdeka, KL. Amy berbelah bagi lah jugak sama ada nak tolong ke tidak. Iye lah, kami x kenal pun sape orang yang akan kami tolong tu. Yang kenal hanyalah member amy yang mintak tolong tu. Dalam rasa berbelah bagi nak tolong tu, noma advise untuk kitorang buat cover report. Iye lah, kitorang tak tahu apa yang akan terjadi selepas itu. Boleh je jadi sebenarnya semua ini adalah satu penipuan. Mane lah tahu, dalam kami on the way nak pickup akak tu kat Stadium Merdeka rupe-rupenye akak tu ade perancangan nak merompak kitorang. Hish...selisih..minta dijauhkan.

Buatnye kami dipukau ke. Diculik ke. Tak ke naya tu. Buatnye memang dah ade group gengster tunggu nak tangkap kami kat sane, acaner tu. Tak pasal2 tak dapat nak balik kg sambut raya haji same2 dengan family minggu depan. (Jauh beno pikioqnye) hehehehehe. Negative sangatkan. Actually, bagus jugak bile kite berfikiran negative. Takder lah sokmo positive je. Di sebabkan, rase negative tu ade dalam diri kitorang, kitorang decide pergi balai polis buat cover report. Dalam setengah jam jugak Amy bg keterangan pada cik polis USJ8 tu. Then, kitorang otw gerak p KL. Di dalam kereta, rase negative still ader lagi dlm diri masing-masing. Mana taknya, bila kitorang call dan dengar sore akak tu macam xde bende yang berlaku pada die. Relaks dan cool je. Macam bukan gaya kene tinggal dek laki.

Cik CT pendekkan cerita la ye. Kakak tu mintak kitorang hantar die p KLIA malam tu. Katenye die akan gerak balik penang naik penerbangan keesokkan harinye. Yang menjadi kemusykilan di hati kitorang, akak tu sehelai sepinggang. Katenye, beg tangan berisi barang2 like purse dan ic berada di dalam kereta husband die. Dah tu celah mane plak die ade duit nak beli tiket flight kan.

Kitorang assume akak ni saje je kot minta kitorang hantar die ke KLIA tu. Mayb itu je tempat yang dirasakan selamat untuk die bermalam di sana. (Malam tu, KLIA penuh dengan orang..So, memang rase secure lah bila berada kat sana.) Tanggugjawab kitorang bertiga berakhir di KLIA itu sahaja. Actually, banyak yang kitorang x tahu pasal akak ni. Akak ni pun nampak macam tak sudi nak berkongsi cerita dengan kitorang. Takkanlah plak kitorang nak tanya lebih-lebihkan. Tak pasal2 nanti dimintanye kitorang bawak balik die ke rumah. Hish, lagi panjang pulak storynye nanti. Hahaha.

Dalam kereta pun masing-masing agak senyap. Ade bunyi krikk..krikk..di situ. Nasiblah sepanjang perjalanan, kami ditemankan dengan dendangan lagu Dengarlah Rindu nyanyian Farhan. Lagu favorite Amy dan Noma ni. Hahahaha...Amy pulak bawak kereta boleh tahan laju sebab nak cepat sampai KLIA katenye. Tak betah akak tu berlama-lamaan dengan kitorang bertiga. Hikhikhik.

Kesimpulannya, misi menyelamat berakhir dengan jayanya. Tanggungjawab akak tu plak untuk jaga diri dia sendiri. Kitorang harap akak tu selamat dan dah berbaik-baik semula dengan lakinye. Hissh, pelik betollah pasal baju pun boleh jadi gaduh. Plak tu sanggup ek si suami tinggalkan si isteri sorang-sorang kat tengah bandar. Aduhai...suami jenis apekah itu????

So, pendek kata tak ade salahnya nak menolong orang. Tapi kita harus kene lebih berhati-hati.

Penatlah Cik CT membebel malam-malam ni. So, Cik CT end of the story la ye...

Daaa.....selamat malam...

Oppss....before tu ni lirik lagu yang menemankan kami sepanjang dalam perjalanan semalam...

Kau curi hatiku dengan senyum manjamu
Membuat hatiku yang lara
Tak perlu mencuba hanya biasa saja
Bagiku kau sunggu mempesona

Tak usah ditanya dari mana datang cinta
Hadirnya tidak pernah paksa
Dirimu itulah mana cintaku berada
Akan jadi milikmu selamanya

Sayang engkau dengarlah rinduku
Yang selalu dekat untukmu
Cintaku tercipta pada dirimu saja
Tak akan berubah percayalah

Merekan kan tahu kisah ini akhirnya
Tentang cinta kita berdua
Bersama menempuh semua dugaannya
Ku akan disisimu selamanya.....



K ...good nite..

Comments

  1. hahaha...hati ku mmg sgt suci nurani....nasib baik la ade korang...kalo tak main redah je la ak ..tapi yg pasal cover report tu mmg tak tercapai dek akal ku..but it is a good action...hikhikhik..can't wait for next bebelan cik ct,,,rasa nye ade yg menarik pas kejadian ni...bak kata mereka badi akak tu melekat kat kami..so mcm2 hal bila next trip...hahaha...

    ReplyDelete
  2. hahahaha...tu la pasal...Hatimu sangat suci dan nurani giteww..kalau tak duk melanguk lah akk tu kat stadium merdeka tu. Kesian plak die..
    Nantikan kemunculan new entri..badi akak tu nampaknye bawak ke trip Jejak JDT kite. Hahaha. janganlah Misi Ipoh kite nanti badi akk tu ikut kita lagi ek...hahaha.....

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Hajat - Haida (Lirik)

Hajat - Hajat Bisakah kau tempuh ranjau ini Yang pastinya jurang menghalang Sanggupkah engkau Susah payah bersamaku Janganlah pula nanti Kau menyesali Setelah melalui Ku sekadar mawar di jalanan Tak bererti duri yang dipandang Rupa adalah diangankan setiap insan Betapa jauh jarak kita berdua Janggal digandingkan Pernahkah kau fikir satu masa nanti  Sayangku apa kan terjadi Pasti gelora yang akan melanda Kita berdua akan karam Ohh kasihh...... Sungguhku mengerti Tulus benar oh kasihmu tak kusangsikan Seputih hatiku itulah kasihmu dari dulu dan kini Ohh sayangku..... Lupakanlah semua hajat untuk memiliki diriku ini Tak sanggup rasanya dirimu dicerca  Maka retak kasih saudara Kita saling kasihi Jadikanlah itu memori Sayangku moga engkau tahu Tidak semua cinta bersatu

Bukit Sapu Tangan & Tasik Cermin

Tarikh : 16 September 2020 Tempat : Bukit Sapu Tangan ❤ Tasik Cermin Starting Point : Alam Budiman Trail Tempoh Pendakian : 4 jam 35 minit turun dan naik  Total Jarak Pendakian : 13KM Tahap Kesukaran : Easy to Moderate Log perjalanan  Baru aku tahu yang area aku duduk sekarang ni rupa-rupanya ada 1 trail hiking yang kian dikenali dan menjadi pilihan hikers untuk melakukan aktiviti hiking mereka. Tak ku sangka, kawasan hutan tepi rumah aku ini merupakan satu kawasan hutan simpan. Patutlah kadang-kadang hari minggu penuh kereta bersusun tepi jalan sampaikan sekarang dah tak dibenarkan park disitu lagi since telah menganggu pengguna jalan raya yang lain. Kawasan hiking yang aku maksudkan ialah Setia Alam Community Trail . Dekat je dengan rumah aku. Keluar je kawasan apartment, lepas Petron amik simpang ke kiri jalan besar. 1st simpang tiga masuk kiri. Haaa..situ lah starting point nak ke Bukit Sapu Tangan & Tasik Cermin. Actually, lame sangat teringin nak ke sini. Namun tak ada sape y

Bila Meter Air Menderu Laju

Huhuhuhu...Sedihnya hati..sakitnya hati...kecewanya hati...segala jenis rase ade kala ini tatkala mengenangkan jumlah bil air Tentoobie bulan lepas...Mengucap panjang Cik CT dibuatnya bila melihatkan total amount yang perlu kami bayar nanti. Tak dapat nak dinafi lagi..dan tak dapat nak dipertikaikan lagi. Ternyata benar yang jumlah bil air bulan lepas melangkau ke tiga angka. RM215..RM215 (meh Cik CT 'bold'kan) uollss kami perlu bayar jumlah penggunaan air yang keluar padahal dalam erti kata yang sebenar-benarnya kami bertujuh takder lah guna air sampai melambung ke jumlah itu. Nampak macam kami tengah buat kenduri kawen besar-besaran atau ada kolam renang je sampai bil air melambung macam tu sekali. Actually every month, bil air Tentoobie lebih kurang dalam RM60 hingga ke RM70 jer. Paling banyak pun RM95. Benar-benar menguji tahap kesabaran seluruh warga Tentoobie khususnya Cik CT ni ha sebagai ketua rumah...Tak tenteram jiwa dibuatnya. Emosi Cik CT dan kawan-kawan